Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yrkes, frilans, amatör eller...

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Vad/vem är du egentligen.

Du säljer bilder.
Bilder är inte din huvudsakliga inkomst.
Vill inte ta uppdrag av pressen.. Men kan sälja befintlig bild till pressen.
Har olika priser på varje bild.
Bildbyråer tar in bilder men fotografen säljer mest själv.
Pillar på i sin egen takt och tar bilder utan tanke på att sälja men säljer ändå så att säga.

Känns inte som yrkesfotograf.
Frilansfotograf känns mer som något journalistiskt. Och någon sorts strävan mot yrkesfotograf.
Att man tar uppdrag med kort varsel och så.
Känns inte heller riktigt som amatörfotograf när fotografen ändå hållit på en lång tid och det finns de som vill köpa bilderna.

Kanske är det någon som har ett bra namn eller känner igen sig i att inte känna sig hemma med att vara frilans, yrkes eller amatör.
Bara en tanke om var en sådan person kan tänkas höra hemma i för ett fack.
Något förslag kanske?.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
Chano skrev:

Kanske är det någon som har ett bra namn eller känner igen sig i att inte känna sig hemma med att vara frilans, yrkes eller amatör.
Bara en tanke om var en sådan person kan tänkas höra hemma i för ett fack.
Något förslag kanske?.
Mvh/-Anders
Jag är nog inte riktigt "hemma" med något då fotograferingen aldrig överstiger 25% av totala intäkten. "Kallar mig verksam som fotograf i kombination med...." på min hemsida.
Håller med Johanna om att bara fotograf nog kan räcka kort och gott egentligen.
(fast media har kallat mig frilansande förstås även om jag inte anser mig vara just det själv.)
 
Själv använder jag den eminenta titlen hobbyfotograf, kanske inte världens bästa, men ändå.....

// Anders
 
Det är ju baske mej vackert.
Fotograf.
Enkelt och genialt.
Som de första fotograferna som ställde upp släkten framför den imponerande pjäsen till kamera.
Fotograf. Fotografen. Fotografi.
Jag måste säga att det nog inte kan bli bättre.
Att man skulle få en sådan ahaupplevelse i dag var verkligen inte väntat.
Och ett ord som man dagligen levt med skulle överraska så.
Ni fick mig faktiskt att se på namnet Fotograf på ett helt nytt sätt.
Fast jag nog tittat på det förr så gick det nog in nu.
Hur fasiken kan man själv ha missat det där.
Visst man har nog kallat sig fotograf men inte på det där vackra sättet som nu plötsligt visar sig.
Fantastiskt vad glad jag plötsligt blev.
Men vi kan väl fortfarande låta frågan om ett fack ligga kvar som en oförståelig gloria kring namnet Fotograf bara som en uppskattning till namnet som jag för ett tag lade åt sidan.
Ja fasiken också.

Nä hobbyfotograf bör du nog ta bort. Du är Fotograf.
Om sen hobbystämpeln knackar dig på axeln och vill köpa en bild när du går där i din egen lilla värld och tittar genom sökaren får väl stå för skattemyndigheten.
Du är Fotograf Anders Ekdahl-Ohlsson, smaka på den ordentligt.
Man får tacka damerna för att ha öppnat ögonen på en som fastnat i någon sorts overklighet.
Stort tack.
Mvh/-Anders
 
Har faktiskt också funderat lite i de banorna - Vad är jag egentligen? inte press, inte journalist..bla bla bla.. ?!

Men faktiskt - När folk kommer och påtalar det eller frågar så låter det oftast så här:

Aha, är du "Fotograf"? Eller som ett rent konstaterande. Aha, Du är Fotograf!

En fotograf, flera fotografer... Det är ju hela fotosidan det...!

Kul ämne =o)

/Peter - Fotograf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.