Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Your 30-day trial of Lightroom is about to end.

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom och har gjort så sedan trean kom och nu är jag inne på 6.3 tror jag. Jag har köpt uppgraderingar från Adobe men idag fick jag ett mail med ordalydelse enligt rubriken.

Är detta något skumt pfishing eller vad det nu kan kallas? Jag har ingen trialversion så vitt jag vet eftersom jag köpt uppgraderingen.

Någon annan som fått detta mail? Eller är det bara ännu ett sätt från Adobe att locka in mig på CC-versionen? Tidigare har jag haft problem med en ruta om att logga in på Lightroom Mobile varje gång jag startat LR. Den har dock försvunnit sedan några veckor.

Logga in på https://accounts.adobe.com/ och kolla över vad du har. Är programmet registrerat, har det kanske "tappat" registreringen? Isåfall är det bara att knappa in koden väl?

Sitt lugnt i båten, även om licensen löper ut så finns allt kvar, inget försvinner. Du kan till och med använda LR efter 30 dagar, men inte kartmodulen och lite annat.

Jag använder Lightroom och har gjort så sedan trean kom och nu är jag inne på 6.3 tror jag. Jag har köpt uppgraderingar från Adobe men idag fick jag ett mail med ordalydelse enligt rubriken.

Är detta något skumt pfishing eller vad det nu kan kallas? Jag har ingen trialversion så vitt jag vet eftersom jag köpt uppgraderingen.

Någon annan som fått detta mail? Eller är det bara ännu ett sätt från Adobe att locka in mig på CC-versionen? Tidigare har jag haft problem med en ruta om att logga in på Lightroom Mobile varje gång jag startat LR. Den har dock försvunnit sedan några veckor.

Det är inget skumt, men lite tvetydligt kommunicerat ifrån Adobe möjligtvis. När du skapar konto hos Adobe och installerar Lr 6, så smygs du automatiskt in i en gratis 30-dagars test av det kompletta paketet med mobillösningar och mobilappar (tex för iPad) som Adobe CC har.

När 30 dagar gått så vill Adobe gärna få dig att förstå att det är "dumt" av dig att inte vara CC-kund, då du kommer att tappa bla mobillösningarna om du inte betalar en prenumerationsavgift, vilket de hoppas på att du kommer att göra.

Du kan lungt ignorera detta och fortsätta som helt vanligt med din perpetuallicens av Lr 6.

Tack för svaren. Då kör jag vidare ett tag till med LR. CC och LR Mobile är jag inte intresserad av oavsett hur mycket Adobe försöker kränga på mig det.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto