Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yongnuo YN-660 tillsammans med Nikon SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Köpte mig en SB-800 till för att kunna testa lite med två blixtar. Hade en SB-800 sedan gammalt.
Mycket nöjd med den och köpte en till för att vara säker på att de ska fungera tillsammans.

Hittade en video om Yongnuo YN-660. För sitt pris verkar den ju enormt prisvärd.
Någon som har erfarenhet av märket?
Och fungerar den tillsammans med Nikons iTTL (tror jag det kallas) så att jag skulle kunna köra med mina två SB-800 tillsammans med en Yongnuo?

Yn-660 har inte ttl, tror närmaste blir yn-685.
Jag har ett gäng Yongnuo och är mycket nöjd över bang for the buck-faktorn.
Har ett gäng Godox också som är typ motsvarande och ungefärligt lika i kvalitet.
En av Yongnuo-blixtarna (600ex) fick jag skruva isär direkt för att flytta en kabel som hindrade zoomen.

Kan rekomendera dem för att utöka blixtparken:)

Varför inte en till SB-800? Jag har tre st. Används visserligen inte så ofta tillsammans, men det går om det behövs. Går att hitta för dryga tusenlappen och då är det ingen tvekan om att de funkar med en Nikonkamera eller pratar samma språk som de andra blixtarna.

Köpte mig en SB-800 till för att kunna testa lite med två blixtar. Hade en SB-800 sedan gammalt.
Mycket nöjd med den och köpte en till för att vara säker på att de ska fungera tillsammans.

Hittade en video om Yongnuo YN-660. För sitt pris verkar den ju enormt prisvärd.
Någon som har erfarenhet av märket?
Och fungerar den tillsammans med Nikons iTTL (tror jag det kallas) så att jag skulle kunna köra med mina två SB-800 tillsammans med en Yongnuo?

Hej !

jag har några Yu till Canon och är väldigt nöjd med dessa.
Jag skulle absolut välja blixtar med all automatik ex Yn685 och transivern 622-TX, N står för Nikon.
Det finns "mottagare" till detta triggersystem visas här: https://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN...122386&hash=item2371398765:g:BV0AAOSwFe5XxP97

Lite förvirrande, denna mottagare är kombinerad sändare-mottagare, men 622TX är mer lättanvänd.

Jag handlade av denna säljare : https://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN...434865&hash=item2a5d113c19:g:Rj8AAOSwo4pYVM~h

OBS: detta var för Canon.

//MW

Hej !

jag har några Yu till Canon och är väldigt nöjd med dessa.
Jag skulle absolut välja blixtar med all automatik ex Yn685 och transivern 622-TX, N står för Nikon.
Det finns "mottagare" till detta triggersystem visas här: https://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN...122386&hash=item2371398765:g:BV0AAOSwFe5XxP97

Lite förvirrande, denna mottagare är kombinerad sändare-mottagare, men 622TX är mer lättanvänd.

Jag handlade av denna säljare : https://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN...434865&hash=item2a5d113c19:g:Rj8AAOSwo4pYVM~h

OBS: detta var för Canon.

//MW

Tack. Jag insåg efter mitt inlägg att just den modellen var manuell. Den var ju jättebillig!

Varför inte en till SB-800? Jag har tre st. Används visserligen inte så ofta tillsammans, men det går om det behövs. Går att hitta för dryga tusenlappen och då är det ingen tvekan om att de funkar med en Nikonkamera eller pratar samma språk som de andra blixtarna.

- - - -
Det var egentligen min första tanke. SB-800 har jag haft i flera år och köpte nyss en till. Innan har jag fått labba med slavsändare för att få flera blixtar att synka. Med två SB-800 och den inbyggda blixten på kamerahuset så bara fungerade det. Magiskt och mycket enkelt.

Noterade några youtube-inlägg där Youngno prisades och tänkte att det kanske kan vara något.

- - - -
Det var egentligen min första tanke. SB-800 har jag haft i flera år och köpte nyss en till. Innan har jag fått labba med slavsändare för att få flera blixtar att synka. Med två SB-800 och den inbyggda blixten på kamerahuset så bara fungerade det. Magiskt och mycket enkelt.

Noterade några youtube-inlägg där Youngno prisades och tänkte att det kanske kan vara något.

Jag kör Yongnuo TX622N och de är jättebra tillsammans med SB-900. Hade SB-800 förut, men hur de tänkte när de utformade menysystemet vet bara gudarna. SB-900 och SB-910 är väldigt användarvänliga och SB-900 kan man köpa billigt begagnat (1000-1100 om man träffar rätt person i min erfarenhet). Ska du köra HSS/FP så måste du ha den typen av trigger ändå och kan då inte använda inbyggda blixten.

Visst har de TTL, men i de flesta fall när man vet var subjektet kommer befinna sig kör man nog manuellt ändå - dock skönt att ha ttl att ta till när saker rör på sig eller när man börjar lära sig blixthanteringen.

Om man inte tänker stressa sin blixt så duger nog SB-900 bra. Annars kom SB-910 till för att råda bot på överhettningsproblemen som SB-900 har när man använder den intensivt.

Tack för svaren,
Bra att känna till. Jag bestämde mig för att köra SB-800 över hela linjen. Minsta problemen med kompatibilitet även om SB-900/910 med all säkerhet är bättre och Yongnuo är billigare. Tror att det kommer att duga bra med tanke på min begränsade användning. Jag har två SB-800 och har en tredje på gång. Har inte experimenterat med Nikons trådlösa styrning så mycket tidigare. Det lilla jag testat ger mersmak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar