Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yongnuo 560 iv (för nikon) med x-t1

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag köpte dessa till mitt Pentax system och har därför Nikon varianten av youngnuo blixtrarna detta gör att mina yongnuo trigger inte vill fungera med min x-t1 men jag är 99.99% säker på att jag fick blixten att fungera on camera med min x-t1 när jag testade dem tidigare men idag.. icke.. Jag har haft extremt mycket pyssel för mig senaste tiden och undrar om jag har inbillat mig testet? Nu blir aldrig blixt alternativet ens öppet i kameramenyn, har jag fipplat till det med inställningar eller vad?

Skulle vara mycket tacksam för hjälp/svar då det vore skoj att experimentera med blixt även om det innebär en i optiskt slavläge.
 
Jag har inte prövat på Fuji, men på min Ricoh GR är det bara att sätta blixten (Nikon SB-800) i blixtskon och sätta den i manuellt läge (på själva blixten alltså). Man behöver inte ändra något i kameran för att få den att slå. Jag har för mig att jag har testat på Olympus XZ-2 också.
 
Det finns en del inställningar, slutartyp, sound etc som gör att blixt inte är på. Jag kan inte säga var i menyn, men googla på så löser du det!

-J!
 
Det finns en del inställningar, slutartyp, sound etc som gör att blixt inte är på. Jag kan inte säga var i menyn, men googla på så löser du det!

-J!

Har googlat och hittat att man ska ha mekanisk slutare, stänga av ljudlöst (vilket borde vara samma som mekaniskslutare??) så jag har satt på allt ljud jag kan hitta, och att man inte ska ha förhandsvisa expinering aktivt.. Men det fungerar ändå inte.
 
Fujis kameror har (tyvärr för mig som äger Nikon) en annan pin-konfiguration i blixtskon. Den konfiguration som Fuji använder är samma hårdvarumässigt som Canon (dock olika mjukvaruprotokoll för TTL).

Leica, Pentax, Hasselblad och Nikon har däremot samma pinlayout (därmed så kan du använda samma icke TTL blixtfjärr eller kabelförlängare där).

Fuji kan använda samma fjärr (icke TTL) och kabelförlängare som Canon (köpte en Canon blixtsladd för mina Fujihus).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.