Annons

Yashica TL-Electro - Amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

Epapappa

Medlem
Hello. Nyregistrerad för bara några sekunder sen så välkommen. Tack!

Det är så att för ett par år sen köpte jag en kamera för att vara lite pretto och fota analogt istället för en löjlig digitalkamera. Som vanligt stannade mitt då brinnande intresse upp och jag orkade aldrig sätta in mig i det som jag då ville. Nu vill jag mer än någonsin men vet inte alls var jag ska börja. När jag köpte den så hade jag en filmrulle hemma som jag tryckte i och fotade slut på men som aldrig åkte in på framkallning. Jag har några frågor som vore bra att få svar på så att jag kommer igång, efter det är jag rätt självlärd.

Kameran jag har är en Yashica TL-Electro. Jag köpte ingen blixt till men har en hemma från en nyare analogkamera som verkar fungera till. Blixt är viktigt, om jag ska fota inomhus eller?

Det här med film och framkallning. Jag har sökt omkring lite här på forumet och hittade en post från 2009, den är relativt korrekt än eller? http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1443334&postcount=4. Men vilken typ av film bör jag beställa? Jag vill fota vanliga bilder men även svartvitt vore häftigt. Framkallning verkar vara en djungel så vilken sida använder ni?
Jag bor i en mindre ort så att lämna rullarna på framkallning verkar vara ett dött lopp..

Jag verkar ha en hel del olika inställningar på kameran och jag har ingen aning om vilken jag ska använda var. Finns det någon "grundinställnig" som fungerar hyfsat varm man än är?

Letar under tiden runt här för lite extra info om kameran och allt därtill.
Osäker på om jag la tråden i rätt del av forumet men jag tar en chansning.
Tack på förhand! /Erik
 
Manual till Din Yashica

På denna adressen finner Du en bruksanvisning till Din kamera: http://www.butkus.org/chinon/yashica/yashica_tl_electro/tl_electro-splash.htm
Det största problemet för Dig blir nog att hitta batterier.
Är Du intresserad av originalobjektiv vidvinkel, tele, mellanringar så hör av Dig, jag har till salu.
Betr. grundinställningar för fotografering så kan Du säkert finna en hel del böcker av äldre datum på biblioteket som kan ge Dig elementära kunskaper.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 
Hej Erik,

Jag rekommenderar dig starkt att antingen köpa en bok om de fotografiska grunderna, eller att låna en på biblioteket. Det finns många bra böcker i ämnet som kan ge dig en introduktion i hur man fotograferar analogt.

Att hoppa från den moderna digitala tekniken till en äldre analog kamera är inte lätt. Man måste läsa på en hel del.
 
PX640 är snordyra, det borde gå bra med vilka 1.3-1.5v-batterier somhelst. Jag kör min Electro GX på LR44 eller SR44 och storleksadaptrar byggda av tejp, aluminiumfolie och papp. Kör hårt.
 
Crimson och många andra kör ju med fotopåsar att skicka in sina rullar med. Vill du framkalla själv så ta kontakt med Photax i Nybro, de är trevliga och hjälpsamma. Säljer massa bra analoga grejer också. Kör manuellt på kameran, läs böcker, experimentera, och skriv upp vad du gör så lär du dig mest. Ta kontakt med en fotoklubb, använd deras grejer och kunskap. Blixt kan ju vara bra att ha inomhus...men kör först ett tag så att du ser att det verkligen är analogt du vill köra innan du lägger massa pengar på det. Ett ljusstark objektiv är bättre att börja med om du inte har det...Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.