Annons

Yashica MAT 124 - Blixtsync och slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

feznt

Medlem
Hej!

Jag ska fota i studio imorrn och ska fota mestadels digitalt, men tänkte köra lite analogt också. Jag har en gammal Yashica MAT 124 som har blixtutgång, men jag undrar lite hur det kommer funka.

- Tror ni att en vanlig blixtsync-kabel funkar (finns i studion)? Manualen säger "PC cord".

- På de kameror jag använt tidigare så har man ju haft en "snabbaste blixt-sync-slutartid", men vad jag förstår av manualen så verkar det funka med alla tider. Har jag förstått det rätt? Det står "Electronic flash", det borde ju vara studioblixtarna. Kommer de blixtarna fungera med kameran överhuvudtaget?

Första frågan är ju bara att testa på plats, men andra är lite mer prioritet på.

Något annat ni tycker att jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

/Isak

(Har bifogat bild från manualen, hoppas det går att läsa)
 

Bilagor

  • yashica_manual.jpg
    yashica_manual.jpg
    18 KB · Visningar: 184
- Tror ni att en
- Tror ni att en vanlig blixtsync-kabel funkar (finns i studion)? Manualen säger "PC cord".
Jag vet inte vad du menar med "vanlig blixtsync-kabel", men PC cord är vanlig blixtkabel för mig. Det är väl bara att prova om kontakten passar?

På de kameror jag använt tidigare så har man ju haft en "snabbaste blixt-sync-slutartid", men vad jag förstår av manualen så verkar det funka med alla tider. Har jag förstått det rätt? Det står "Electronic flash", det borde ju vara studioblixtarna. Kommer de blixtarna fungera med kameran överhuvudtaget?
Den där kameran har centralslutare, de synkar på alla tider. Det är ridåslutare, som de flesta systemkameror har, som inte synkar på korta tider eftersom ridån inte är öppen över hela filmen/sensorn samtidigt.

Elektronblixtar är alla blixtar, förutom gamla lampblixtar, så dina studioblixtar kommer att fungera.

Något att tänka på? Ja, glöm inte att ställa kamerans blixtomkopplaren i läge X!

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.