Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yashica D

Produkter
(logga in för att koppla)

Krisofer

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har just köpt mig en Yashica D och inser att jag måste köpa mig ett motljusskydd (lens hood) till den. Men jag blir osäker på vad för storlek och form det ska vara på det.

Yashican är ju t.ex en TLR och man vill ju inte skymma den andra linsen.
Hoppas på att någon kanske har ett förslag!

Nu vet jag inte om alla tvåögda Yashicakameror är lika, men åtminstone en del har samma bajonett för både motljuskydd (yttre) och filter (inre) som Rollei baj. 1.
Jag hade ett tag ett Yashica motljusskydd till min Rolleicord och det passade utmärkt. Om du inte hittar ett original Yashica så bör ett Rollei baj. 1 passa, om din modell har samma bajonett. I så fall blir det även lättare att hitta filter. Begagnade Rolleifilter är nog mycket lättare att hitta än Yashicafilter.

Olle

Ok!
Ja om det stämmer så blir det lite lättare.
Borde kanske gå att få reda på. Om inte så kan man kanske prova med någons
skydd.

Ska forska vidare. Tack för svaret.

Jag sökte på Google och fann att även Yashica D har Rollei baj. I.
I någon forumtråd skrev någon att Rolleitillbehöret (minns inte vilket) inte passade exakt och att han fick modifiera det något. Yashica kanske inte tillverkas med samma precision som Rollei, så i värsta fall kan du behöva fila lite på ett Rolleimotljusskydd. För mig passade i alla fall ett Yashicamotljusskydd utmärkt på en Rolleikamera.

Olle

Ok, ja lite filande är ju inget problem.
Ska höra med en vän som sitter på en Roli. Man kan ju hoppas att det passar med en gång.

Till Rolleis tvåögda kameror finns fyra olika stora bajonettfattningar för att passa olika objektiv, I, II, III och IV. Det är I som passar din kamera. Rolleicord och Rolleiflex T, bl a, använder också baj. I.

Olle

Hade du varit min granne hade du fått sockerkaka nu och rabarberpaj i eftermiddag!

TACK!

Naturligtvis är det trevligare med original. Det var därför jag skaffade ett Rollei original till min Rolleicord och gav bort det från Yashica. ;-) Sen är jag inte så säker på att man behöver fila på ett motljusskydd från Rollei heller.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar