Annons

XMP kan inte användas ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
"XMP kan inte användas med filen" får jag en dialogruta som säger när jag ska rotera bilder i Bridge. Varför dyker denna upp?

Jag har en Nikon D200 och har nyligen lagt in camera raw 3.4.

Vad är XMP?

XMP är ett nytt sätt att lagra metadata, som IPTC fast mer, och lättare att hantera.

För råfiler i andra format än DNG så lagras XMP-data antingen i en sidovagn med samma filnamn som bilden, fast efternamnet xmp, eller i en central databas i Photoshop. Vilket av alternativen som skall användas ställer du in i Bridge.

Säger verkligen dialogen ordagrant så som du skriver och inget mer?

Dialogrutan säger exakt som jag skrev men när jag klickar bort den vrids bilden.

Kan jag ställa in Bridge så dialogrutan försvinner?

Har ytterligare en undran i samma veva:

Varför får tumnaglarna i Bridge en svart kant runt bilden? (dock inte alla bilder!?)

Mina D200-neffar ger inga xmp-meddelanden och inga svarta kanter.

Var förvarar du bilderna? Det är väl inte så att de ligger någonstans där de är skrivskyddade?

Vad har du för xmp-inställning? Sidovagn eller databas?

Jag har bara tagit in bilderna i datorn och de ligger i en mapp, på precis samma sätt som jag gjort med tusentals andra bilder från D70 och D1X.

Jag har provat både sidovagn och databas ... ingen skillnad!

Upptäckte att minneskortet heter D1X på skrivbordet förmodligen för att jag inte formaterat det i min nya D200 .... kan det kanske bero på det?

Det är de första bilderna jag tar med min D200.

Ett hett tips är att du har "Nikon NEF" installerad i Photoshops pluginbibliotek. Prova att ta bort den och se om dom svarta kanterna försvinner. /Magnus

Tyvärr ... ingen skillnad utan Nikon NEF.

Upptäckte också att vissa bilder bara blir tumnaglar och inte större i Bridge när man har bilderna i "vyn bildband"

En annan konstig sak är att ibland går vissa bilder int eatt öppna från Bridge ... så helt plötsligt funkar det, mystiskt!

Fantastiskt ... jag formaterade mitt minneskort i D200:an och nu verkar allt fungera ... hur i hela friden förklarar man detta? Kanske inte behöver förklaras så länge det funkar :)

Firar det med att visa en provbild från D200:an på min bil i norrlandsljuset. Bilden är tagen kl 22.30 ...!

Bilagor

• bil.jpg
    bil.jpg
    58 KB · Visningar: 221
XMP

Hej. Har också ett problem med XMP. Använder CS2 med Camera Raw 3.4. Försökte att katalogisera bilderna med Bridge och fick då felmeddelandet Filen "DCS_0001" kan inte innehålla XMP-metadata. Inga ändringar kommer att utföras. Har också försökt med att omformatera minneskortet men utan någon förändring.

/pl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto