Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

xD-kort som tappat minnet

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrilleG

Medlem
Har en Fuji s5000 med tillhörande Olympus 128MB xD-kort. Innan har jag haft som max på 1M ca:270 kort. Nu helt plötsligt ligger max på 116 kort.
Detta kom helt plötsligt.
När jag testar med mitt 16MB-kort får jag samma antal bilder som alltid (Med 16MB förstås).

Vad är det som har hänt!!! Kan ett kort bara tappa minnet på et viset?
 
Om du inte har ställt om bildstorleken har kortet helt enkelt blivit korrupt och du fixar det lätt genom att formattera om det.
 
Vet inte om jag fattar frågan helt, men här kommer iallafall ett svar...

Olika motiv tar olika mycket minne. Det beror på komprimeringen. I princip är det så att om du fotar en helt blå himmel, kan JPG-komprimeringen skapa en tabell som säger att alla pixlarna är blåa. Den tabellen tar väldigt lite minnesutrymme. Om du däremot fotar ett motiv med väldiga färgvariationer blir denna tabellen betydligt större och kräver därmed större minnesutrymme. Det kan vara en anledning till att du inte får plats med lika många bilder.

En sak som kan vara bra när du tömmer minnet, är att formatera minnet i kameran istället för att bara radera bilderna. Formaterar du minnet blir det lättare att packa in ny information.

Hoppas att detta var svar på det du undrade.

PN
 
peternilsson75 skrev:
Vet inte om jag fattar frågan helt, men här kommer iallafall ett svar...

Olika motiv tar olika mycket minne. Det beror på komprimeringen. I princip är det så att om du fotar en helt blå himmel, kan JPG-komprimeringen skapa en tabell som säger att alla pixlarna är blåa. Den tabellen tar väldigt lite minnesutrymme. Om du däremot fotar ett motiv med väldiga färgvariationer blir denna tabellen betydligt större och kräver därmed större minnesutrymme. Det kan vara en anledning till att du inte får plats med lika många bilder.

En sak som kan vara bra när du tömmer minnet, är att formatera minnet i kameran istället för att bara radera bilderna. Formaterar du minnet blir det lättare att packa in ny information.

Hoppas att detta var svar på det du undrade.

PN

Eftersom det lilla kortet på 16MB klarar lika många bilder som förut kan det inte vara en kamerainställning. Tveka inte, formattera om kortet.
 
Fixat! Tack så möe! När jag kollade i kameran fanns inga bilder. Men när jag pluggade in kameran i datorn så fanns en mapp med massa gamla bilder. Märkligt. Men jag raderade dessa o vips så va allt som det skulle igen...lika bra att formatera om kortet i kameran också.

Ska ju på semester till rumänien på lördag, då vil man ju ha allt tipptopp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.