Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

xD - En fluga?

Produkter
(logga in för att koppla)

emilito

Medlem
Ojojoj...

Skulle tydligen ha kollat lite på den här sidan innan jag köpte digitalkamera. Att så många fotointresserade var så aktiva på en och samma sida, kunde jag inte föreställa mig...

Jaja, gjort är gjort. Jag har köpt en Fujifilm Finepix s5000, med det dödsdömda minneskortformatet xD. Har efter detta fått reda på att xD är helt ointressant och kameran kanske inte är så bra som jag trodde (är själv nöjd, men jag hade kanske kunnat få en bättre för samma pris?)... Jag tror att jag har möjlighet att byta kamera, men vad byter jag till i så fall?

Varför finns xD? Som jag har förstått det så är det det "nya" formatet - någon fördel måste det väl ha? Snabbt? Billigt att utveckla? Stora utvecklingsmöjligheter mm?

Efter att ha tittat runt efter ett 512 mb minne och en portabel hårddisk så inser jag att alternative är få eller obefintliga och priserna är höga... Tror ni att priserna går ner, och att utbudet växer?

Hälsningar
Den glade amatören Emil :)

Xd är inte dödsdömt. Både Fujifilm och Olympus säljer massvis med kameror för Xd-kort. Men visst Xd är dyrare än Cf och Sd men det är något man får ta i beaktning när man köper kamera. Xd kommer att komma i större storlekar och priserna kommer sjunka men jag tror fortfarande Cf och Sd kommer vara billigare. Ta en titt på Sonys memorystick tex. De har ju tre olika varianter av kort till sina egna kameror. Olympus och Fuji tänker i varjefall inte byta kort bara för att det kommer en ny kameramodell.

//Uffe

Jag kan inget men kikade runt på pricerunner, för 3000kr lyckades då jag inte hitta en annan kamera med 10x zoom och compact flash (eller annat format), runt 3.700 kan du få med sdkort och för en 4.4 har du ju canons powershot s1.

Vad jag har förståt det som är sd- och xdkorten både snabbare och framförallt mindre än dom vanliga compact flashkorten, men det finns snabba compact flash också. Om man inte har cf har man sd, om man inte är fuji eller olympus verkar det som. Och det trista är ju att xd är nästan dubbelt så dyrt som cf så därför blir det ingen olympus c-765 fast den verkar finfin, jag vill inte betala 1500 eller så för minnet. Så antingen kan du väl vara nöjd, eller ta en powershot s1 och köra med cf. Kameran kostar 1400kr mer, men minnet är billigare, så prisskillnaden kanske bara blir en 500kr eller så ändå?

emilito skrev:
Jaja, gjort är gjort. Jag har köpt en Fujifilm Finepix s5000, med det dödsdömda minneskortformatet xD. Har efter detta fått reda på att xD är helt ointressant och kameran kanske inte är så bra som jag trodde (är själv nöjd, men jag hade kanske kunnat få en bättre för samma pris?)... Jag tror att jag har möjlighet att byta kamera, men vad byter jag till i så fall?
Fuji S5000 är en bra kamera i sin prisklass, det behöver du inte alls ångra.

xD korten stogs fram som en ersättare till SmartMedia korten, xD är mycket snabbare, har mindre fysisk storlek, har mycket större minneskapacitet och är tåligare.
xD är väl bra när man ska göra riktigt små kameror för att få ned storleken..men annars är ju CF att föredra helt klart.

xD lär inte vara dödsdömt på något sätt dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar