Annons

xD "card error"

Produkter
(logga in för att koppla)

ph86

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har ett problem med mitt xD-kort från Olympus. Gjorde helt enkelt misstaget att formatera kortet i datorn vilket jag nu har lärt mig att man INTE ska göra.
Kortet går att läsa i datorn, dvs man kan öppna mappen, men det ligger förstås inga bilder där.
I kameran får jag upp valen "Power off" och "Format". När jag försöker formatera så visas "Card error".

Vad gör jag åt detta?
Har läst runt på internet och funnit att det är fler som drabbats. Ett program (art plus eraser) verkar ha hjälpt för vissa, men inte för mig.
Jag var i kontakt med Olympus support, men de gav mig bara det vanliga meningslösa svaret att "kortet är nog bara smutstigt, prova att bla la", vilket I N T E är fallet.

Bryr mig inte om bilderna som låg på kortet, vill bara att det ska fungera igen.

Kamera: Olympus C-460
Kort: Olympus xD 128mb

(Jag vet att det inte är "riktiga" grejor, men.. :p)

Tack.

/Pelle

(PS. Läste något om att formatera kortet i en annan kamera, kan det vara något?)

eftersom de bad dig att rengöra kortet, som jag förstod det, på supporten så skulle jag återkomma och berätta att du testat samt vara tydlig med att kortet slutat fungera sedan du formaterat det i datorn - eftersom du skriver att det finns andra som haft samma problem så måste Olympus vara medvetna om problemet

på dom igenom o så får vi hoppas att det kommer inte någon kunnig o läser tråden som kan hjälpa dig

En vild chansning från min sida...
Antar att datorn formaterade kortet i FAT32. Testa att formatera om det i datorn till FAT16 och kolla om kameran klarar av att känna igen det då.
Eller möjligen om det är tvärtom... Den är formatterad i FAT 16 och borde vara det i FAT 32...

/Fredrik

Tack för era svar!

Ja, jag borde ha varit mer tydlig när jag skrev till supporten. Får väl skriva igen och formulera mig mer tydligt den här gången, men det är sällan man får hjälp från techsupport så fort ett "riktigt" fel inträffar. =/

Jag har formaterat i både FAT16 och FAT32, inget fungerar, men jag läste någonstans att Olympus kort har ett eget system som inte går att formatera till från Windows..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar