Annons

X-tol och plötslig död

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jaha, man hade ju läst till leda om alla som hade haft problem med att X-tol helt plötsligt tappar effekten trots bra förvaring.

Jag trodde att allt det där var gammalt och över sen länge, att Kodak hade kommit tillrätta med problemet. Så jag ignorerade alla varningsrop och var fast besluten att göra X-tol till min standarframkallare. Mycket för de sympatiska miljöegenskaperna.

Men förra veckan hände det. Jag framkallade en rulle TMX med spädning 1+1 från en helt nyöppnad flaska förrådslösning och fick äckligt tunna negativ.

Framkallaren var blandad i december och förvarad mörkt och i helt fylld flaska. Kodak hävdar att lösningen skall hålla i ett år.

Jag gjorde tester efter det med samma flaska och en annan oöppnad flaska och fick D-max från TMX på ca 1.0! Ganska rejält kasst alltså, vi snackar ju liksom inte tiondelar här.

Jag kommer definitivt att ändra mina planer på standardframkallare. Vad säger ni andra? Finns det fler som har råkat ut för detta som jag trodde var en internetmyt?

Använt Xtol i flera år, spätt till 1+1.
Använt kemi som varit över 6 månader gammal förvarad i plastflaskor (gamla kemiflaskor) och aldrig råkat ut för några problem.

Hrmmm, både jag och en vän har fått tunna neg med Xtol och just TMX 100. Inga andra filmer har krånglat, och jag har soppat filmer med vanligt korn med ca 4-5 månader gammal Xtol (förvarad i en liters bruna glasflaskor, fylld ända upp, lagrad i en mörk garderob, rumstemeratur). Framkallade 1:1 med Kodaks rekommenderade tider.

Kan det vara TMX som ställer extra krav på färskhet? Har du läst om några andra som har haft problem med just TMX? Nu har jag inte använt TMX så mycket, men jag har även fått superba neg med Xtol.

Känns lite småjobbigt att inte kunna lita på framkallaren. Har tänkt att köpa lite TMX till våren (då det blir lite ljusare ut än detta gråblask) och utvärdera.

Visst är det så att den ökända Xtol-döden, framför allt, berör Kodak T-Max 100. En av orsakerna lär bero på de små enlitersförpackningarna. Det i sin tur lär vara en av orsakerna till att den förpackningen håller på att försvinna.

De som anser att fem liter Xtol är fyra liter för mycket sneglar åt Ilford DD-X eller Paterson FX-50.

För övrigt kan jag rekommendera Michael Covingtons utmärkta lilla hemsida om Xtol.

Det låter rimligt att det är ett T-Max-problem eftersom T-Max är så känslig för variationer.

Men jag har bara kört femlitersförpackningar så jag tror inte det är problemet. Var det inte så att enlitersförpackningarna hade problem med att pulvret blev fuktigt, klumpade sig och oxiderade redan innan blandning? Jag tror att det är två separata problem.

Nåväl, det är i alla fall två problem för mycket för att fortsätta med den. Man måste ju kunna lita på framkallaren. Helst vill man ju att den enda impulsiva felkällan är idioten bakom kameran. Synd som sagt, X-tol är en sympatisk rackare.

Pej skrev:

De som anser att fem liter Xtol är fyra liter för mycket sneglar åt Ilford DD-X eller Paterson FX-50.

Finns FX-50 att köpa i Sverige? Photax är väl generalagent för Paterson, men de verkar inte ta in den. Dags at utöva lite påtryckningar på dem kanske, då FX-50 verkar vara en väldigt intressant filmframkallare.

Jag har frågat Photax och då var svaret att de hade fått så många påtryckningar att de skulle ta in den. Det var ett tag sedan så man borde kanske fråga dem igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar