Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

X-kontakt D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Svaret på min fråga är troligen,NEJ.
Men jag ställer den ändå..

Går det att skapa en "X-kontakt", med någon sladd i någon av in/utgångarna på D7000 kameran?

Jag vill nämligen utlösa en extern blixt i TTL läge, via den inbyggda i komanderläge och samtidigt via radio använda mina Phottix Strato för att utlösa flera andra blixtar i manuellt läge.
Så det går inte med en sån "kub" att sätta i blixtskon.

Ser det som en brist på den annars så "perfekta kameran". Jo jag vet D7 har x-kontakt
 
Blir det inte svårt med tajmingen på blixtarna om en del styrs av radio och en del av IR/blixt?
 
Blir det inte svårt med tajmingen på blixtarna om en del styrs av radio och en del av IR/blixt?

Jag använder metoden vid "bostadsfoto", har jobbat så en hel del så. Erfarenhetsmässigt vet jag hur man ställer de radioutlösta. Den "huvudblixten" med TTL är dock bra att ha då ljusbehovet varierar. Funkat bra med Canon D7 kameran, skulle vilka ha samma möjlighet med Nikon D7000.
Alternativet om det inte finns möjligheten med kamerans in/utgångar, är ju att köpa radio med TTL stöd, alternativt köra helmanuellt via dom radio jag har.
 
Okej, då är jag med på vad du är ute efter :)

Enklaste varianten är väl då att skaffa en extra Masterblixt som du monterar ovanpå Phottix enheten.
 
Köp en SB800 eller SB900 och sätt på kameran som master istället för popupblixten.
Då får du synkuttag från blixten ... som borde fungera på det sätt du vill.
(Vet inte om SB700 har sådant uttag.)

Det finns ofta begagnade sådana här på Fotosidan.
 
Okej, då är jag med på vad du är ute efter :)

Enklaste varianten är väl då att skaffa en extra Masterblixt som du monterar ovanpå Phottix enheten.

Thi- hi, nu börjar det bli svårt det här :)
Jo det funkar med en TTL i master, ovanpå min sändare som har "genomgång" från blixtskon.
Men, jag vill kunna hålla den blixten i handen. Som den bildkonstnär jag är, vill jag "måla med ljuset". Kan använda en TTL kabel men då är det lätt att staitv/kameran rubbas.

Ska kolla om inte min Nissin Di866 har X-kontakt (tror det nästan säkert), men om det då går UT en puls som kan ledas in i radiosändaren......
 
Njae, jag tänkte mig mer att du behöll din externa TTL blixt (som du även kan hålla i handen) OCH skaffade ytterligare en blixt som kunde agera Master monterad ovanpå kameran och din Phottix.

Jo, så är nog den enda möjligheten?

Får "offra" min Nissin, som dessvärre är den kraftfullaste jag har. Ställt den som master, manuell, styrkan på ner den till -3. Sen får en SB 600 hållen i handen i TTL +3 funka som "huvudljus" (skulle behöva en med med kräm i). Har ytterligare en SB 600, som då kan via radio i manuellt läge, ge det jag vill ha.
Om jag fick tag på en gammal som gick att reglera styrkan på, så kunde jag köra dubbla SB 600 som huvudljus och få mer effekt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.