Annons

Wt-4

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Har någon bra koll på hur man ansluter WT-4 till en Nikon D4?

FTP-error är ett synnerligen vanligt resultat av mina ansträngningar. Och när jag kopplar kameran till datan dyker bara en massa rutor upp som jag inte har en aning om vad jag skriva i, handboken har jag heller ingen nytta av för den förklarar ju enbart för dels äldre kameramodeller (Nikon D3) men även till äldre mac-datorer. Jag har ju både en nyare kamera (Nikon D4) och nyare dator (Macbook Air) än vad handboken beskriver

Stora frågetecken för vad man ska skriva i rutorna, Bifogar skärmdumpar

Bilagor

• Skärmavbild 2015-07-09 kl. 19.53.58.png
    Skärmavbild 2015-07-09 kl. 19.53.58.png
    27 KB · Visningar: 214
  • Skärmavbild 2015-07-09 kl. 19.58.33.png
    Skärmavbild 2015-07-09 kl. 19.58.33.png
    29.5 KB · Visningar: 29
Ingen?

Är det verkligen ingen, bland dessa 121 människor som har läst mitt inlägg, som kan hjälpa mig? Ingen som har en WT-4 (WT-4B) eller expertis i allmänhet att hjälpa mig på traven? Jag ville prova här först innan jag ringer till Nikon

Jag har läst din tråd, men mer av intresse då jag har WT-5 till min och huvudsakligen använt http-mode än så länge. Funderar dock på att ställa in FTP mode för att se huru mycket snabbare det blir med tether via FTP.

I min WT-5 manual så finns det en Adhoc koppling, direkt mellan kamera-dator. Hittade denna PDF manual hos Nikon USA som beskriver med exempel hur du skulle kunna ställa in Adhoc med WT-4 till D4.

Är det verkligen ingen, bland dessa 121 människor som har läst mitt inlägg, som kan hjälpa mig? Ingen som har en WT-4 (WT-4B) eller expertis i allmänhet att hjälpa mig på traven? Jag ville prova här först innan jag ringer till Nikon

Har ingen wt4 men jag antar att det är servern du ska ansluta till som ska specificeras

Under ftp server skriver du ip address eller fullständigt datornam till servern du vill ansluta till.
t.ex. 192.168.0.3 eller liknande om du ansluter till en ftp server på ett lokalt nät. Eller om har en ftp server ute på stora internet i stil med mindator.mindomän.se.

Under path skriver du in i vilken mapp/katalog på ftp servern som du vill lägga bilderna i. Något i stil med /home/minhemmapp/bilder Dvs använd "/" som avdelare mellan olika kataloger.

Kryssa i annonymous om din ftp server inte fordrar något lösenord. Har du lösenor kryssa ur krysset och fyll i användarnamn och lösenord

Normalt sätt behöver du inte fylla i någon i proxy server om du inte sitter bakom någon brandvägg på ett företagsnätverk. I sådana fall fråga någon systemadmin på företaget vad du.

Kryssa i PASV om du använder ftp i passive mode (kan behövas för en del brandväggskonfigurationer)

Den andra dialogen handlar om WIFI
SSID är ditt trådlösa nätvärksnamn.
Vad kommunication mode är för något vet jag inte. Vilka andra val än "infrastructure" kan du göra?
Authentication och encryption behöver du ställa in så att det passar ditt nätverk. Vilka val kan du göra?

Slutligen har du en ftp server igång dit du kan skicka bilderna? Normalt sett är ftp servern avstängd i moderna versioner av MacOS-X eftersom det är ett relativt oskäkert protokoll eftersom överföringen inte är krypterad. Så använd det bara i lokala nätverk där du litar på alla användare.

För att få igång ftp servern på din mac öppna ett terminalfönster och skriv:

sudo -s launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/ftp.plist

För att slå av den igen skriv:
sudo -s launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/ftp.plist

du kan få mera info om hur ftp servern fungerar genom att skriva:
man ftpd

Ett enklare sätt att köra ftp på din mac är att installera MacOS-X server som kan köpas från appstore för 189 kr. Då får du grafiskt gränssnitt för administration av ftp och en hel del andra servertjänster.

Har ingen wt4 men jag antar att det är servern du ska ansluta till som ska specificeras

Under ftp server skriver du ip address eller fullständigt datornam till servern du vill ansluta till.
t.ex. 192.168.0.3 eller liknande om du ansluter till en ftp server på ett lokalt nät. Eller om har en ftp server ute på stora internet i stil med mindator.mindomän.se.

Under path skriver du in i vilken mapp/katalog på ftp servern som du vill lägga bilderna i. Något i stil med /home/minhemmapp/bilder Dvs använd "/" som avdelare mellan olika kataloger.

Kryssa i annonymous om din ftp server inte fordrar något lösenord. Har du lösenor kryssa ur krysset och fyll i användarnamn och lösenord

Normalt sätt behöver du inte fylla i någon i proxy server om du inte sitter bakom någon brandvägg på ett företagsnätverk. I sådana fall fråga någon systemadmin på företaget vad du.

Kryssa i PASV om du använder ftp i passive mode (kan behövas för en del brandväggskonfigurationer)

Den andra dialogen handlar om WIFI
SSID är ditt trådlösa nätvärksnamn.
Vad kommunication mode är för något vet jag inte. Vilka andra val än "infrastructure" kan du göra?
Authentication och encryption behöver du ställa in så att det passar ditt nätverk. Vilka val kan du göra?

Slutligen har du en ftp server igång dit du kan skicka bilderna? Normalt sett är ftp servern avstängd i moderna versioner av MacOS-X eftersom det är ett relativt oskäkert protokoll eftersom överföringen inte är krypterad. Så använd det bara i lokala nätverk där du litar på alla användare.

För att få igång ftp servern på din mac öppna ett terminalfönster och skriv:

sudo -s launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/ftp.plist

För att slå av den igen skriv:
sudo -s launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/ftp.plist

du kan få mera info om hur ftp servern fungerar genom att skriva:
man ftpd

Ett enklare sätt att köra ftp på din mac är att installera MacOS-X server som kan köpas från appstore för 189 kr. Då får du grafiskt gränssnitt för administration av ftp och en hel del andra servertjänster.

Tack för svar, annat än infrastructure kan jag köra ad-hoc, vet du möjligen skilnad mellan infrastructure och ad-hoc (på ren svenska)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar