Advertisement

Annons

Wow, vilken stor kamera du har. Den måste ta bra foton!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte se filmen där jag sitter nu, men angående rubriken så måste jag säga att den omvända repliken känns snäppet värre - "Oj, vilka fina bilder du har tagit. Du måste ha en riktigt bra/dyr/avancerad kamera."

(Ja, det är självupplevt. Ja, jag har en bra/dyr/avancerad kamera, men inte farao blir det bättre bilder pga det. Tyvärr. :D )
 
Kan inte se filmen där jag sitter nu, men angående rubriken så måste jag säga att den omvända repliken känns snäppet värre - "Oj, vilka fina bilder du har tagit. Du måste ha en riktigt bra/dyr/avancerad kamera."

(Ja, det är självupplevt. Ja, jag har en bra/dyr/avancerad kamera, men inte farao blir det bättre bilder pga det. Tyvärr. :D )

Haha det känns igen, att försöka sig på att förklara allt jobb i efterarbetet känns oftast inte ens lönt
 
Om en bättre kamera inte genererar bättre bilder så måste man väl ändå göra fel...
Det är ju precis som att bra musik låter bättre i en bra stereo.
 
Om en bättre kamera inte genererar bättre bilder så måste man väl ändå göra fel...
Det är ju precis som att bra musik låter bättre i en bra stereo.

Jo, det haller jag med om till viss del. Om man jamfor t.ex. en Canon D30 med dagens 1Ds M3, sa kan forhoppnings samma fotograf fa mycket battre bilder med den senaste.
 
Om en bättre kamera inte genererar bättre bilder så måste man väl ändå göra fel...
Det är ju precis som att bra musik låter bättre i en bra stereo.

Beror ju helt på vad man menar med "bättre bilder", jag tolkade det inte som att det syftades på avsaknad av utläsningsbrus och andra tekniska detaljer utan snarare vad snubben på gatan tycker är en fin bild - men jag har haft fel förr.

I din andra mening förutsätter du ju att det är bra musik man spelar upp, det är väl knappast så att den dyra/stora/nya kameran snabbt och lätt gör en till en bättre fotograf, ändå? I så fall har jag köpt in mig i fel märke.
 
I din andra mening förutsätter du ju att det är bra musik man spelar upp, det är väl knappast så att den dyra/stora/nya kameran snabbt och lätt gör en till en bättre fotograf, ändå? I så fall har jag köpt in mig i fel märke.
Man får skilja på en bättre fotograf och en bättre bild. En bättre kamera hjälper endast till med det senare :)
Eller ja, delvis tycker jag nog att man blir en bättre fotograf med en bra kamera...rätt verktyg gör det ju lättare att utföra jobbet på ett bra sätt.
 
Kan inte se filmen där jag sitter nu, men angående rubriken så måste jag säga att den omvända repliken känns snäppet värre - "Oj, vilka fina bilder du har tagit. Du måste ha en riktigt bra/dyr/avancerad kamera."

(Ja, det är självupplevt. Ja, jag har en bra/dyr/avancerad kamera, men inte farao blir det bättre bilder pga det. Tyvärr. :D )

Varför har du då en bra/dyr/avancerad kamera? Sälj den.
 
Alltså vilken tråkig attityd här är. Har någon sett hela klippet där han i slutet säger att man kan ta bra bilder även med tex en iPhone och uppmanar folk att gå ut och fotografera och vara glada över den utrustning de har?

Folk är så utrustningsblinda att de glömmer arbete före, under tiden och efterarbetet.

Var i videon poängterar han att en iPhone slår en systemkamera? eller att en 1Ds är bättre än 7D?
INGENSTANS!!!

Ut med er nu o fotografera med vad ni än har och var glada! Det är sommar o det är skönt att vara ute!!!

/Stefan
 
Inte helt svårt att förstå detta resonemang hos folk som inte är insatta i fotovärlden. Som tumregel stämmer det ju ganska bra att desto större kamera desto bättre bildkvalité, såvida inte den stora kameran är 10 år gammal och den lilla är splitterny.

Visst, tycker man ska skilja ordentligt på bra bildkvalité och bra bilder. Men i de flesta fall så tror jag bara det är den som säger "citatet" som inte riktigt tänker på skillnaden.

Det krävs en duktig fotograf för att få "bra" bilder, det tror jag inte nån argumenterar emot. Det som gör en "bra" bild är ofta inte bildkvalitén utan snarare om precis ALLT annat än just bildkvalitén. Jag kan inte tala för er andra men jag vet att några av mina personliga favoritbilder genom tiderna har usel bildkvalité om man tittar på saker såsom skärpa, brus, färgmättnad, vitbalans, korrekt färgåtergivning osv..


Sen har vi den här länkade filmen, är det bara jag som finner den helt idiotisk? Han att han ska bevisa att det är möjligt att ta bra bilder utan att ha dyr och flådig utrustning och att ALLA kan ta snygga bilder. Detta gör han hur? Jo, genom att ta in en professionell modell, en professionell makeup-artist, använda sig av studioutrustning för tiotusentals kronor och sedan efterarbeta bilderna till helvetet och tillbaka. Bara jag som tycker han misslyckades..?
 
Sen har vi den här länkade filmen, är det bara jag som finner den helt idiotisk? Han att han ska bevisa att det är möjligt att ta bra bilder utan att ha dyr och flådig utrustning och att ALLA kan ta snygga bilder. Detta gör han hur? Jo, genom att ta in en professionell modell, en professionell makeup-artist, använda sig av studioutrustning för tiotusentals kronor och sedan efterarbeta bilderna till helvetet och tillbaka. Bara jag som tycker han misslyckades..?
Exakt!
Ta bort allt lullull och fota i befintligt ljus med en osminkad modell, så får vi se om kameran har någon betydelse.
Samtidigt är det ju en fördel att ha "känsla" för bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.