Annons

World Wide garanti på Nikon produkter

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det ngn mer än jag som blir irriterad på att Nikon vägrar lämna "världsgaranti" på sina produkter. Särskilt stör det mig att de som skäl anger att det är olika specifikationer i olika länder som gör att de inte kan lämna WW-garanti.
Varför kan de inte säga som det är; de vill ha kontroll på sin marknad och kunna ta ut högsta möjliga pris för sina produkter. Uselt Nikon.

Jasså !

Jag köpte lite linser ifrån BHPhoto i USA och då hade dom två modeller av varje lins, USA modell & Import modell.

JAg mailade och frågade nikon och fick beskedet att om man köper USA modellen så är där WW garanti.

Sen så länge du köper linser innom europa så är der europa garanti..

MCB Karlsson skrev:
Är det ngn mer än jag som blir irriterad på att Nikon vägrar lämna "världsgaranti" på sina produkter. Särskilt stör det mig att de som skäl anger att det är olika specifikationer i olika länder som gör att de inte kan lämna WW-garanti.
Varför kan de inte säga som det är; de vill ha kontroll på sin marknad och kunna ta ut högsta möjliga pris för sina produkter. Uselt Nikon.

Och!? buhuuu Nikon Svenska AB försöker tjäna pengar... det brukar generellt vara målet för varje näringsidkare...

/P.L

Jag har läst en del om Nikons garantier. Vad gäller linser och analoga hus har Nikon WW-garanti. Vad gäller digitala produkter gäller det inte. Där gäller områden (NAR, Europa, Asia osv).

Köper man i USA kan man ofta köpa till en Mack-försäkring. Den gäller i 5 år och du tar bara kontakt med Mack och får ett referensnummer som visar att Mack betalar reparationen. Sedan kan man vända sig vart man vill för att få den utförd.

/AnWi

Re: Re: World Wide garanti på Nikon produkter

Paul.r.Lindqvist skrev:
Och!? buhuuu Nikon Svenska AB försöker tjäna pengar... det brukar generellt vara målet för varje näringsidkare...

/P.L

Hur menar du då? Är Nikon USA inte näringsidkare?

// Johan

Re: Re: Re: World Wide garanti på Nikon produkter

Maxe skrev:
Hur menar du då? Är Nikon USA inte näringsidkare?

// Johan

Vad har det med saken att göra ?

det mesta är billgare om du köper det i usa...Om man nu inte vill betala lite extra och få garanti här i sverige så köp i usa. men att klaga på att Nikon Svenska AB inte ger dig garanti på "privat" importerade varor är löjligt i mina ögon.

Kan inte äta kakan samtidigt som du har den kvar..

/P.L

Och om man är så naiv och tror att priskillnaden bara beror på att Nikon Svenska AB vill tjäna det dubbla mot t.e.x Nikon Usa så är det rent ut sagt tragiskt.

Mycket av påslaget på elotronik produkter beror på vår underbara stat.

Paul.r.Lindqvist skrev:
Och om man är så naiv och tror att priskillnaden bara beror på att Nikon Svenska AB vill tjäna det dubbla mot t.e.x Nikon Usa så är det rent ut sagt tragiskt.

Mycket av påslaget på elotronik produkter beror på vår underbara stat.

Inga speciella påslag pga att det är elektronik, allt du köper i Sverige (i praktiken inom vanliga konsument/kapitaltvaror) har samma moms etc.

--------------------------------------------------

Lite lustigt att just elektronik som redan är det billigaste av varor man kan handla med, är mest fokuserat när det gäller priset...sen när man inte kan få samma service klagas det trots att det är uppenbart att denna service kostar kronor där den konsumeras (Nikon Sverige behöver sälja för att kunna slanta service, support mm av/för sina varor)

Svenska högre priser beror inte bara på att skatter på varorna är höga, det är personalkostnaderna också, mm.
Bor man i Sverige SKA man väl vara med och betala, eftersom man då antagligen också kräver att få del av det som dessa skatter ger när så behövs...vård etc. samt att få den srvice/support som fölretaget kan ge som importerar varorna man köpt...(?)

Varför inte flytta till USA om nu det är så mkt bättre att handla med deras låga skatter...som ju kommer av att där kostar det mesta samhällservicen cash istället för att samhället står för den?

ma59 skrev:
Inga speciella påslag pga att det är elektronik, allt du köper i Sverige (i praktiken inom vanliga konsument/kapitaltvaror) har samma moms etc.

--------------------------------------------------

Lite lustigt att just elektronik som redan är det billigaste av varor man kan handla med, är mest fokuserat när det gäller priset...sen när man inte kan få samma service klagas det trots att det är uppenbart att denna service kostar kronor där den konsumeras (Nikon Sverige behöver sälja för att kunna slanta service, support mm av/för sina varor)

Svenska högre priser beror inte bara på att skatter på varorna är höga, det är personalkostnaderna också, mm.
Bor man i Sverige SKA man väl vara med och betala, eftersom man då antagligen också kräver att få del av det som dessa skatter ger när så behövs...vård etc. samt att få den srvice/support som fölretaget kan ge som importerar varorna man köpt...(?)

Varför inte flytta till USA om nu det är så mkt bättre att handla med deras låga skatter...som ju kommer av att där kostar det mesta samhällservicen cash istället för att samhället står för den?

Sant, det gäller inte bara elektronik. Och som sagt att ha anställda kostar betydligt mer i sverige än i något annat land.

/P.L

Re: Re: Re: Re: World Wide garanti på Nikon produkter

Paul.r.Lindqvist skrev:
Vad har det med saken att göra ?

det mesta är billgare om du köper det i usa...Om man nu inte vill betala lite extra och få garanti här i sverige så köp i usa. men att klaga på att Nikon Svenska AB inte ger dig garanti på "privat" importerade varor är löjligt i mina ögon.

Kan inte äta kakan samtidigt som du har den kvar..

/P.L
Det är ju tvärt om! Köper du billigt i USA. så får du en försäkring som gäller överallt. Medans om du köper dyrare i Europa, så fungerar bara försäkringen i Europa! Så: Go west!! ;-)

Kanske skall förtydliga mig

Jag förstår naturligtvis att Nikon vill tjäna så mkt pengar som möjlgt.Jag tycker dock att de kan strunta i de krystade motiveringarna till diffrentierad garanti såsom att hänvisa till en olika specs, CE-cert etc. Säg som det är istället, vi vill kunna hålla högre priser i europa jfrt med Asien.

Sen kan man fråga sig varför en Apple Ipod kostar ung lika mkt i Malaysia och Taiwan som i Sverige. Varför kostar vissa Ixus modeller samma i Malaysia och Taiwan som i Sverige. Varför kan vissa tillverkare hålla samma priser globalt men inte Nikon??

Re: Kanske skall förtydliga mig

MCB Karlsson skrev:
Jag förstår naturligtvis att Nikon vill tjäna så mkt pengar som möjlgt.Jag tycker dock att de kan strunta i de krystade motiveringarna till diffrentierad garanti såsom att hänvisa till en olika specs, CE-cert etc. Säg som det är istället, vi vill kunna hålla högre priser i europa jfrt med Asien.

Sen kan man fråga sig varför en Apple Ipod kostar ung lika mkt i Malaysia och Taiwan som i Sverige. Varför kostar vissa Ixus modeller samma i Malaysia och Taiwan som i Sverige. Varför kan vissa tillverkare hålla samma priser globalt men inte Nikon??

Det fåtal produkter som har samma pris i asien och sverige har förmodligen en otrolig hög marginal. så det finns en buffert att ta ifrån.

Men som sagt.. detta hör mer till ovanligheterna.

/P.L

Re: Re: Kanske skall förtydliga mig

Paul.r.Lindqvist skrev:
Det fåtal produkter som har samma pris i asien och sverige har förmodligen en otrolig hög marginal. så det finns en buffert att ta ifrån.

Men som sagt.. detta hör mer till ovanligheterna.

/P.L

Hög marginal?
På fotoprodukter (kameror/ojektiv) ?

LOL x 1000

Re: Re: Re: Kanske skall förtydliga mig

ma59 skrev:
Hög marginal?
På fotoprodukter (kameror/ojektiv) ?

LOL x 1000

Ja skratta på du...

Läs mitt inlägg som ett svar på förgående post...

Jag refererade till de produkter Martin karlsson nämnde dvs. en appel ipod och en kompakt digital kamera. Och ja de har klart högre marginal än dslr och objektiv...

Och om du trodde att det är samma marginal på en liten ixus som en 1ds mark II.... . har ingenting med det faktum at ixus är en kamera, handlar bara om kostnaden att tillverkar produkten.

Så i slut änden så är en liten konsument kamera som ixus klart billigare att tillverkar en t.e.x en 350d. Så ja marginalen är klart högre då Ixus förmodligen produceras 3x så många ixus än 350d.

Nästa gång hjälper det om du faktiskt läser det det som citerades i posten och inte bara själva svaret...

/P.L

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto