Annons

Workstation vs "vanligt" byggd dator till LR5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Möller

Aktiv medlem
Hej!

Tänker skaffa mig en 2D-maskin till Lightroomarbete framöver. Landar troligen på PC.

Undrar bara vad som diffar en sk. workstation contra en vanlig snabb maskin. Är det bara så att "workstationmaskinerna" är byggda för att köras dygnet runt eller har jag missat något. Förutsättning att de är "lika" byggda.

Länkar till en sk Workstation

http://www.dustin.se/product/5010652590/lenovo-thinkstation-c30-xe-2-0-8gb-256-ssd-no-graphics-w7p/

Workstation är väl mest en annan inriktning på en högprestanda-PC jämfört med en speldator.
Ofta kan en WS ta mer minne än en standard-PC.
WS kan ha dubbla processorer och scsi, fiber-channel interface för disk ibland.

Gränserna börjar nog flyta samman när man tittar på spel-pc och ws idag.

En "workstation" är ofta utrustad med en dyrare XEON-processor (som den du länkade till), men jag tror inte det gör någon större nytta för LR. Som Mesch skrev kan man oftast peta in mer internminne i en sådan också, men nu för tiden får man in 32 GB i nästan vilken vanlig dator som helst, och det är sällan man behöver mer än så (än så länge).

En workstation för bildbehandling är ibland utrustad med dyrare grafikkort från AMD eller Nvidia, och en del program fungerar bättre med dessa kort än med grafikkort för spel. För Lightroom och Photoshop spelar det dock ingen (eller mycket liten) roll.

Hej!

Tänker skaffa mig en 2D-maskin till Lightroomarbete framöver. Landar troligen på PC.

Undrar bara vad som diffar en sk. workstation contra en vanlig snabb maskin. Är det bara så att "workstationmaskinerna" är byggda för att köras dygnet runt eller har jag missat något. Förutsättning att de är "lika" byggda.

Länkar till en sk Workstation

http://www.dustin.se/product/5010652590/lenovo-thinkstation-c30-xe-2-0-8gb-256-ssd-no-graphics-w7p/

Det enda som är workstation med den där datorn är processorn.

Du kan bygga en mycket bättre workstation dator som dessutom blir billigare. Köp samma processor, Nvidia Quadro grafikkort, 32 GB ram, SSD, så har du en workstation dator.

Workstation tror jag inte har någon fast definition ungefär som GTI som brukar hamna på allsjöns bilar och likadant är det på datorsidan med workstation.

Den vanliga definitionen brukar vara en kraftfull burk som inte är inriktad på spel.

Intel säger säkert xeon eller core i7-extreme
AMD säger FirePro
WD säger Black

Etc etc.

/Karl

Det enda som är workstation med den där datorn är processorn.

Du kan bygga en mycket bättre workstation dator som dessutom blir billigare. Köp samma processor, Nvidia Quadro grafikkort, 32 GB ram, SSD, så har du en workstation dator.

--------------------------

Tackar för svaren.

Men vad ska man ha för kombo när det gäller moderkort/CPU & minnen. Ska man köra Intel rakt av eller finns det bättre grejjer? min 16RAM verkar det som (1600MHz eller snabbare).

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/12#pagehead

Om du inte ska spela spel på datorn, eller inte måste ha högsta möjliga prestanda så fungerar det nog med att bygga ihop nästan vad som helst med Z77 eller Z87-chipset. Jag föredrar Intel framför AMD, men det är en en smaksak :)

--------------------------

Tackar för svaren.

Men vad ska man ha för kombo när det gäller moderkort/CPU & minnen. Ska man köra Intel rakt av eller finns det bättre grejjer? min 16RAM verkar det som (1600MHz eller snabbare).

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/12#pagehead

De vanligaste moderkorten är från ASUS och Gigabyte vad jag vet. Intel gör bäst CPU och minnen från Corsair (1600MHz) är populära. Snabbare minnen behövs inte. SSD kan man välja och vraka men där kör jag Intel.

Det inge egentlig gräns mellan vanlig PC och workstation. De datorer som brukar kallas för workstation brukar ha mycket och felkorrigerande minne (ECC) ofta 32GB eller mer. De har även ofta mer än en processor av snabbare snitt. Ofta Raidade diskar. Ofta SAS som diskinterface istället för SATA.

Så datorn du länkar till är en väldigt klen workstation, och det är nog bara marknadsföringsfolk som skulle komma på iden att kalla den workstation. Därmed inte sagt att du inte kan köra LR5
med framgång på den. Disken i maskinen lär väl ta slut ganska snabbt, och är du rädd om dina bilder kanske du borde köra RAID, även SSD diskar kan gå sönder.

Det inge egentlig gräns mellan vanlig PC och workstation. De datorer som brukar kallas för workstation brukar ha mycket och felkorrigerande minne (ECC) ofta 32GB eller mer. De har även ofta mer än en processor av snabbare snitt. Ofta Raidade diskar. Ofta SAS som diskinterface istället för SATA.

En workstation är i stort sett en enterprise server i en vanlig datorlåda i stället för en 19" racklåda. Förutom ECC-minne och SAS som redan nämnts så kan de också ha dubbla sockets för två fysiska CPUer och hårdvarustöd för fjärradministration (IPMI).

Så datorn du länkar till är en väldigt klen workstation, och det är nog bara marknadsföringsfolk som skulle komma på iden att kalla den workstation. Därmed inte sagt att du inte kan köra LR5
med framgång på den. Disken i maskinen lär väl ta slut ganska snabbt, och är du rädd om dina bilder kanske du borde köra RAID, även SSD diskar kan gå sönder.

--------------------

Slängde bara med en länk på en workstation. Finns det inga Haswell-CPUer i par på moderkorten "ovan" eller är det bara servrarna som är bestyckade med ex 2st Xenon?
PS. Går det bestycka en PC med ett gamerkort och ett Quadra?

--------------------

Slängde bara med en länk på en workstation. Finns det inga Haswell-CPUer i par på moderkorten "ovan" eller är det bara servrarna som är bestyckade med ex 2st Xenon?
PS. Går det bestycka en PC med ett gamerkort och ett Quadra?

Det är visserligen trevligt med snabba processorer, men jag betvivlar att en dator med 2st Xeon eller Haswell är det bästa sättet att spendera sina pengar. Satsa pengarna på mer snabb SSD och mer RAM istället. Finns det fortfarande pengar över, skaffa snabb RAID SAS disccontroller i första hand.

Haswell finns så vitt jag vet inte i några vanliga lösningar för flera CPUer än.
Det är Xeon och Core-Extreme som är för fler CPUer. Dom är i Sandybridge-generationen just nu men kommer i Ivybridge till hösten.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto