Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wizzard vs Cactus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Går i tankarna att skaffa radiosändare till mina blixtar nikon sb 900 och sb 600. Har kört med cls via min d300s men det har ju sina begränsningar ibland. Vet ju att pocket wizzard är poppis men undrar om cactus är något. Har ni några erfarenheter kring dessa? Tacksam för svar:)

Kör Cactus V5. Funkar, men lite struligt.

Foten på SB-900 är som bekant aningen större än standard, så den kan glida lite och tappa kontakten med mottagaren.

Jag använder därför skon på Cactus som cold shoe och kopplar mottagaren till SB-900 med synkkabel för att slippa detta.

Viktigt isf att man slår på mottagaren innan blixten - annars hänger sig reglagen på blixten(!).

Tycker också att såväl av- och påknapp samt kanalväljarna ofta flyttar sig i väskan, vilket jag löser genom att kolla dessa varje gång jag ska använda dom.

Synkar upp till 1/500 pålitligt. Sedan är det dagsform vad man får.

Rekommenderas varmt för amatörbruk. Svårt att hitta bättre för pengarna där.

För proffsbruk? Nix. För mycket meck. Särskilt med SB-900/910. Vet inte vad Nikon tänkte där...

Tackar för era ord. Det blir nog cactus V5 för min del. Lite kardborre på blixten och mottagaren ska nog lösa problemet..;)

Dennis

QUOTE=Ljusdressyr;1890541]Kör Cactus V5. Funkar, men lite struligt.

Foten på SB-900 är som bekant aningen större än standard, så den kan glida lite och tappa kontakten med mottagaren.

Jag använder därför skon på Cactus som cold shoe och kopplar mottagaren till SB-900 med synkkabel för att slippa detta.

Viktigt isf att man slår på mottagaren innan blixten - annars hänger sig reglagen på blixten(!).

Tycker också att såväl av- och påknapp samt kanalväljarna ofta flyttar sig i väskan, vilket jag löser genom att kolla dessa varje gång jag ska använda dom.

Synkar upp till 1/500 pålitligt. Sedan är det dagsform vad man får.

Rekommenderas varmt för amatörbruk. Svårt att hitta bättre för pengarna där.

För proffsbruk? Nix. För mycket meck. Särskilt med SB-900/910. Vet inte vad Nikon tänkte där...[/QUOTE]

Kör du enbart med din D300s tror jag du kommer bli nöjd. Den ligger ju mitt i Cactus sweet spot synkmässigt (1/250), så du bör ha väldigt stabil synk så länge allt sitter på rätt plats och är inställt rätt.

Gissar att du är väl medveten om att Cactus inte stödjer TTL, det är manuell blixt som gäller.

Får du problem kan du alltid hojta till. Jag kör en nästan identisk setup som du (D7000+SB-900+SB-600).

Jag kan rekommendera Cactus V5. Körde dessa länge (med Canon 580EX förvisso) och dom missade aldrig, inte en enda gång.

Bytte dock senare till Phottix Odin för att få full TTL-automatik plus annat smått och gott. Dessa är dock mycket dyrare.

Kör alltid manuellt när jag planerar min ljussättning. Använder sällan TTL.. Lägger till V5 på önskelistan i år...

UOTE=Ljusdressyr;1890816]Kör du enbart med din D300s tror jag du kommer bli nöjd. Den ligger ju mitt i Cactus sweet spot synkmässigt (1/250), så du bör ha väldigt stabil synk så länge allt sitter på rätt plats och är inställt rätt.

Gissar att du är väl medveten om att Cactus inte stödjer TTL, det är manuell blixt som gäller.

Får du problem kan du alltid hojta till. Jag kör en nästan identisk setup som du (D7000+SB-900+SB-600).[/QUOTE]

Jag kör Cactus V5 och är väldigt nöjd. Köpte 4 st så jag kunde styra 3 blixtar samtidigt.

/Stefan

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto