Annons

Windowsnätverket går ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej på er alla glada.

Behöver tips på lösningar om varför mitt windowsnätverk går ner. Har ett nätverk hemma bestående av en mediacenter, fyra datorer, en Xbox360 och en nas. När jag backar upp till NAS så är allt frid och fröjd i början. Efter ett tag så lägger nätverket av och processen avstannar. Nätverksenheten finns inte lägre står det i meddelandet.

Om jag då försöker koppla upp mig igen via "nätverksegenskaper" och söka i "hela nätverket" och "home" så händer ingenting mer än att jag får ett meddelande om att jag kanske inte har behörighet att utföra kommandot. Det spelar ingen roll vilken enhet jag söker efter. Jag har även provat att utföra kommandot från de andra datorerna i nätverket med samma resultat.

Det konstiga är att jag kan hela tiden "surfa" till enheterna via webläsaren, Internet fungerar och XBoxen har hela tiden kontakt med mediacentern. Det verkar således som det enbart är "windowsnätverket" som gått ner. Vill minnas att det är något annat protokoll än TCP/IP eller......? Kan det vara routern som bråkar? För övrigt så har nätverket fungerat klockrent under två år så det är något nytt som har hänt.

Vild gissning: I windowsnätverk finns väl en master som håller reda på alla inkopplade datorer, kan det var så att två av dina datorer slåss om den rollen?
Protokollet kallades tidigare för smb eller samba men jag tror det heter något annat numera.

Jag har sett till att enbart routern/modemet har sin DCHP tillslagen. Alla andra enheter får sina adresser från den.

Men jag skall för säkerhets skull kolla upp saken så att det inte har ändrats....

Tack"!

Jag har sett till att enbart routern/modemet har sin DCHP tillslagen. Alla andra enheter får sina adresser från den.

Men jag skall för säkerhets skull kolla upp saken så att det inte har ändrats....

Tack"!

Nej, det var inte DHCP jag menade. DHCP är bara för utdelning av ip-nummer och dns-server, men inget för windowsnätverket vad jag vet.

Kolla igenom windows egna brandväggar, de kan få för sig att låsa ute saker ibland och då får man trixxa lite med dom. Brukar slå på skyddet för det som krånglar trycka apply och sedan ta bort det igen och trycka apply. (Har iofs bara hänt mig en gång själv, men ändå.)

Fler saker att kolla;

* Att alla maskiner har samma uppdateringar från microsoft
* Ifall du inte använder en nätverksserver, kolla så att alla har samma workgroup namn samt användare och lösenord lokalt på varje maskin samt att dessa har rätt rättigheter.

Och lycka till :)

Vilket/vilka operativsystem kör du, och vilka sp är installerade? Eftersom det verkar som om det är nåt som blivit nyss, vad har du ändrat på? Om du bestämt vet att du inte ändrat på något - har du en annan router att prova med?

Är det trådbundet eller trådlöst? Om trådlöst så vill jag minnas att Windows egna programvara (Zero Configuration Utility) för det har en förmåga att koppla ner någon sekund var tredje minut eller så, i samband med att det läser av om ip uppdaterats via dhcp. Har ingen aning om det gäller alla instanser av det eller om de löst det. Det gällde på XP SP2 iaf.

Tack för alla tips. Än så länge har inget visat sig funka men jag är i alla fall på god väg, hoppas jag.

Bakgrundsdata:
XP SP3 på samtliga datorer. Alla datorer är inställda att uppdateras automatiskt. Mao ungefär samma version av XP. Ingen server utan min router/modem agerar DCHP. Trådlöst finns med i bilden men enbart på en laptop som jag inte testat problematiken på ännu. Annars är det 100MB nätverk via kabel. Samtliga nätverkskomponenter är av samma fabrikat (Dlink) där de är valbara vill säga. Vissa är ju som bekant inbyggda i datorerna. Enda undantaget är accesspunkten för det trådlösa (netgear). Samtliga enheter har samma rättigheter och tillhör samma workgrupp = "Home"

Jag har lyckas isolera felet till en del av nätverket. I princip har mitt nätverk två noder med varsin switch. En switch på övervåningen och en på undervåningen för de datorer som befinner sig på resp våning. DCHP servern/modemet finns i noden på undervåningen. Mellan våningsswitcharna går det en vanlig nätverkskabel. När jag tar bort nätkabeln till switchen på övervåningen så hoppar nätverket på undervåningen igång igen efter en kortare tid. Observera att jag har hela tiden kunnat surfa via TCP/IP eller pinga varje enhet. Funkat klockrent medan windowsnätverket strular...

Det är således något på den övre våningen som bråkar. Får väl helt enkelt dra en nätverkskabel direkt från varje enhet till undervåningen för att försöka hitta den felande länken......

Senast ändrad:
* Kolla kabeln upp till övervåningen blir genast mitt nästa tips, den ska vara helt oskadad, varken böjd för tvärt eller klämd i någon dörr.
* Nästa källa är switchen

/Fredrik

Du har säkert råkat ut för netbios krock.
Som du beskriver det så fungerar surf perfekt hela tiden detta pga av att surf använder DNS för att översätta namn till ipadresser. medans i ditt nätverk om du installerat enligt next next ok metoden så har du garanterat netbios påslaget och alla dina windows maskiiner kommer att använda sig av netbios primärt för att fungera.
På varje switch finns det en masterbrowser det är en tjänst i windows.
vad som händer är att en maskin broadcastar på nätet efter ett namn och frågar vilket ipadress detta namn har. master borowsern talar om det för han har en tillfällig lista på alla clinter på nätverket.
masterbrowser tjänsten innehas av dem maskin som svarar snabbast på nätet. Pröva att disabla netbios under nätverks inställningar på alla maskiner. om du verkligen vill ha namn uppslagning på ditt hemnätverk föreslår ag att du använder dig av DNS istället.

Vill man ha manuell kontroll kan man sätta statiska IP-adresser på alla datorer, och sen mappa upp dem direkt på adressen istället för namn... t.ex.:

\\192.168.0.14\share-namn\

Det var NAS:en som packat ihop. Den fick helt tuppjuck. Tappade bort diskar och störde sedan ut nätverket. Skickad på garantireparation!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto