Annons

windows live mail vs outlook 2010 för ett företag. Vilket anser ni är det mest lämpad

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
windows live mail vs outlook 2010 för ett företag. Vilket anser ni är det mest lämpade?

Syftet är ENBART att skicka och ta emot mail + att kunna göra grupper för "massmail" är en stor fördel.
Kalendrar och planeringssytem, osv. är helt ointressant.

Som jag förstår är windows live mail en "modernare" gratis version.
Vi har MS office 2010 men har inte börjat använda något mailsystem ännu.

All input tas tacksamt emot.

Om du ska använda windows live mail mot en exchangeserver så måste du konfigurera mailservern att hantera IMAP eller POP3. Windows live mail klarar inte exchange rakt av annars.
Bara så att du vet det.
Annars funkar väl windows live mail helt ok så länge den bara ska vara en mailklient. Outlook har ju mer integreringar mot andra system.
Det är väl det jag kan komma på rakt av.
På ett mindre företag hade jag säkert kunna tänka mig att köra live mail istället för outlook.

Och så ska man läsa också... Eftersom ni har Office2010 så hade jag val outlook. För det är ju bara för att man ska spara pengar som man ska köra live mail (enligt mig). Har man ändå investerat i office så tycker jag du ska köra outlook.

Blir ju en IMAP hantering då vi är flera och gärna jobbar hemifrån efter "arbetstid". Office införskaffades för excel och word bl a och då hänger ju outlook med.
Vet ni/vad anser ni gällande "mail grupper", dvs. kundutskick baserat på avtal, område m.m. Är det ena bättre/enklare/mer praktiskt än det andra, dvs. har någon en "fördel"? Eller är det hugget som stucket?

Personligen tycker jag inte det är minsta tvekan. Använd Outlook (eller annat lokalt e-post program).

Jag har drivit eget aktiebolag i 22 år nu och alltid använt Outlook. Argumenten bakom är följande:

Runt ett e-postprogram har man så mycket mer. Hur man än lägger upp det utvecklas det med tiden till ett mer eller mindre komplett CRM-system. Skulle inte ens drömma om att ha delar av ett CRM-system ute i "molnet". Där antecknar man ju mängdert av uppgifter som är mer eller mindre konfidentiella. Det är, enligt min uppfattning, inte frågan om ifall det dyker upp en större skandal runt dessa "moln"-bolags hantering av dessa data. Det är bara fråga om när.

Lokal lagstiftning kan när som helst ändra grundförutsättningarna för hela upplägget. Du har ju inte minsta kontroll över var servrarna finns och hur data hanteras. Den dag Du måste berätta för kundbasen att allt Du antecknat om dem är på "drift" blir Ditt ryckte som pålitlig snabbt ödelagt.

Jag har visserligen jobbat med management som är extra känsligt men ändå.

Det avgörande är väl vad ni har för mail-server?

Har ni en Exchange-server på företaget så är väl Outlook naturligt val.

Om ni däremot har mailen på någon extern IMAP/POP server så kvittar det väl vilket klientprogram ni väljer.

Personligen tycker jag inte det är minsta tvekan. Använd Outlook (eller annat lokalt e-post program).

Jag har drivit eget aktiebolag i 22 år nu och alltid använt Outlook. Argumenten bakom är följande:

Runt ett e-postprogram har man så mycket mer. Hur man än lägger upp det utvecklas det med tiden till ett mer eller mindre komplett CRM-system. Skulle inte ens drömma om att ha delar av ett CRM-system ute i "molnet". Där antecknar man ju mängdert av uppgifter som är mer eller mindre konfidentiella. Det är, enligt min uppfattning, inte frågan om ifall det dyker upp en större skandal runt dessa "moln"-bolags hantering av dessa data. Det är bara fråga om när.

Lokal lagstiftning kan när som helst ändra grundförutsättningarna för hela upplägget. Du har ju inte minsta kontroll över var servrarna finns och hur data hanteras. Den dag Du måste berätta för kundbasen att allt Du antecknat om dem är på "drift" blir Ditt ryckte som pålitlig snabbt ödelagt.

Jag har visserligen jobbat med management som är extra känsligt men ändå.

Tackar för feedbacken. Får bli outlook. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto