Annons

Windows egen bildgranskare sabbar bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Bongman

Aktiv medlem
Är det någon som råkat ut för samma sak?

Då jag gillar att fota lite abstrakt och surrealistiskt så sitter jag ofta och leker med bilderna i Windows egen bildvisare. Jag vrider bilderna åt olika håll för att se om de kan se bättre ut ur en annan vinkel än den ursprungliga.

Men rätt vad det är så pajar bildvisaren hela bilden genom att förvränga färgerna något extremt mycket, så det bara är att kasta bilden. Det finns inget sätt att återställa bilden heller till hur den än gång var. Jag har försökt fixa till dom i photoshop så gott det går men det funkar inte.

Nu har jag haft ren tur då jag spart den färdiga Tiffen, så det är ju bara att göra en ny bild. Men det hade ju kunnat vara bra mycket värre om jag inte hade backup på bilden, vilket det här problemet nu har lärt mig att göra.

Jag skickade över en bild till bruden via MSN också och vi satt på hennes dator och vred runt den lite, och helt plötsligt sabbar bildvisaren bilden där med. Jag kan väl inte vara ensam om att råka ut för det här? Vet någon vad det beror på?

Har det med för hög upplösning att göra? Eller att man kanske har bearbetat bilden på något sätt i Photoshop som inte Windows bildvisare gillar? Det är ju ett ganska allvarligt problem tycker jag.
 
Windows bildvisare suger helt enkelt.
Tanka hem picasa som innehåller en bildvisare som är bra och som både läser exif hur bilden är vriden samt inte förstör bilderna.
 
Windows bildvisare suger helt enkelt.
Tanka hem picasa som innehåller en bildvisare som är bra och som både läser exif hur bilden är vriden samt inte förstör bilderna.

Kan bara hålla med om att Windows bildvisare suger.

Själv använder jag Faststone Image Viewer. Den har ju den fördelen att den visar råfiler,
 
Hej Peter!

Kanske blir det lättare för forumets läsare om du beskriver mer exakt vad det är som händer med dina bilder. På vilket sätt "sabbar bildvisaren bilden"? Är det bara färgerna som "förvrängs" eller händer det nåt mer? Vilka/vilket filformat arbetar du med? Hur många bitar?

Sen undrar jag varför du bearbetar dina bilder i ett visningsprogram och inte i ett redigeringsprogram. Vad kan Windows visningsprogram göra som inte Photoshop kan? Varför arbetar du inte i PS, i något ickedestruktivt format som t.ex. tiff eller psd? Bara en fråga... Att göra dina experiment i PS istället kanske skulle lösa problemet?

Hoppas det löser sig för dig =)
 
Hej Peter!

Kanske blir det lättare för forumets läsare om du beskriver mer exakt vad det är som händer med dina bilder. På vilket sätt "sabbar bildvisaren bilden"? Är det bara färgerna som "förvrängs" eller händer det nåt mer? Vilka/vilket filformat arbetar du med? Hur många bitar?

Sen undrar jag varför du bearbetar dina bilder i ett visningsprogram och inte i ett redigeringsprogram. Vad kan Windows visningsprogram göra som inte Photoshop kan? Varför arbetar du inte i PS, i något ickedestruktivt format som t.ex. tiff eller psd? Bara en fråga... Att göra dina experiment i PS istället kanske skulle lösa problemet?

Hoppas det löser sig för dig =)

Jag kanske förklarade lite luddigt, det ber jag om ursäkt för.
Vad jag menade var alltså att jag bearbetat bilden i photoshop och sparat den som till exempel jpeg för att kunna ladda upp här på fotosidan.

När jag sedan vill kolla lite snabbt på bilden i windows egen lilla bildvisare och snurra den i olika vinklar bara för att kanske få nya idéer... det är alltså där som problemen börjar.

Har jag roterat bilden ett par gånger så förstör den bilden på ungefär samma sätt som man skulle ha ökat kontrasten till det maximala och förstärkt färgerna i den så att de blir totalt utfrätta och skrikiga. Bilden blir förstörd med andra ord och skadorna verkar inte gå att reparera i efterhand via photoshop.

Jag ska kolla med bruden om hon har kvar den förstörda bilden, så kan jag ladda upp en before/after-version lite senare ikväll. :)
 
Windows bildvisare är väl rätt hyfsad som en ren enkel bildvisare. Men ett problem är just vid rotering. Den sparar nämligen om bilder när de roteras, och om bilden inte består av jämna multipler av 8 pixlar i bredd eller höjd (har jag för mig) så sker detta med försämrad kvalitet som följd. Dock får man en varning om detta men man kan kryssa i att man inte vill se den i fortsättningen, och då är det ju lätt att missa detta. Dessutom ändras inte bildfilens datum eller tid, trots att den sparas om, men man ser att filstorleken förändras, vilket inte sker vid 8-pixlars-bilder.
 
Windows bildvisare är väl rätt hyfsad som en ren enkel bildvisare. Men ett problem är just vid rotering. Den sparar nämligen om bilder när de roteras, och om bilden inte består av jämna multipler av 8 pixlar i bredd eller höjd (har jag för mig) så sker detta med försämrad kvalitet som följd. Dock får man en varning om detta men man kan kryssa i att man inte vill se den i fortsättningen, och då är det ju lätt att missa detta. Dessutom ändras inte bildfilens datum eller tid, trots att den sparas om, men man ser att filstorleken förändras, vilket inte sker vid 8-pixlars-bilder.

Tackar för svaret. I fortsättningen kör jag med Picasa då. Jag tycker den verkar riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.