Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows 8.1, Spela upp automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej,

Jag har installerat Windows 8.1 på min dator. Innan körde jag Windows 7. Jag har alltid använt mig av Canon EOS Utility och USB-kabel för att föra över mina bilder. Då har jag valt det i "Spela upp automatiskt". Men nu med Win 8.1 så kan jag inte använda det längre. Är det inte möjligt att välja Canon EOS Utility längre som automatiskt uppspelning. Måste jag starta det manuellt?

Tack på förhand.

Daniel

Gå till Kontrollpanelen, välj "visa efter stora ikoner"

Då bör du se en ikon

"Spela upp automatiskt"

Där bör du kunna välja vad som skall hända.

Själv har jag inte Canon EOS utility men om du har installerat det programmet så borde du kunna välja det.

Mitt Utility drar igång automatiskt när jag kopplar in kameran. Om du startar det manuellt och sedan kollar inställningar, finns det ett ställe där man kan bocka för att det ska göra så om jag minns rätt. Jag kan inte kolla där jag sitter just nu.

Dåligt svar, jag vet, men i alla fall svar på delfrågan om det går att starta automatiskt.

Gå till Kontrollpanelen, välj "visa efter stora ikoner"

Då bör du se en ikon

"Spela upp automatiskt"

Där bör du kunna välja vad som skall hända.

Själv har jag inte Canon EOS utility men om du har installerat det programmet så borde du kunna välja det.

Hej,

Det är det jag har gjort. Och jag kan inte välja EOS Utility. Och det verkar inte kunna gå att lösa problemet. I WIndows 7 så kunde man välja själv vilket program som man ville skulle importera bilderna men i Win 8.1 så är man låst till Microsofts egna "Foton". Och det går inte att avaktivera eller avinstallera. Hoppas att detta åtgärdas med Windows 10.

Mitt Utility drar igång automatiskt när jag kopplar in kameran. Om du startar det manuellt och sedan kollar inställningar, finns det ett ställe där man kan bocka för att det ska göra så om jag minns rätt. Jag kan inte kolla där jag sitter just nu.

Dåligt svar, jag vet, men i alla fall svar på delfrågan om det går att starta automatiskt.

Hej,

Har du Windows 8.1 på din datorn. För så som du beskriver det fungerade på min datorn när jag körde Windows 7. Men inte nu längre.

Oj, jag var bra trött i går kväll som glömde det - ja, jag kör Win 8:1. Och i dag är jag pigg och vet direkt att du ska högerklicka på ikonen för Utility nere i Aktivitetsfältet, och sedan välja "Start Utility automatically when the camera is connected". Om inte ikonen finns där (nere vid klockan) så uppdatera via Canons supportsidor.

Oj, jag var bra trött i går kväll som glömde det - ja, jag kör Win 8:1. Och i dag är jag pigg och vet direkt att du ska högerklicka på ikonen för Utility nere i Aktivitetsfältet, och sedan välja "Start Utility automatically when the camera is connected". Om inte ikonen finns där (nere vid klockan) så uppdatera via Canons supportsidor.

Hej,

Jag fick det att fungera på en dator som kör Windows 8.1 här på jobbet så då borde det fungera hemma också. Tack.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto