Annons

Windows 7 System fil 32/hal ddl saknas ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Har Win 7 premium home 64 bits och det hände något mysko idag då datorn stängde ner utan orsak och startade om då det kom ett medelande som lyder så här
Windows could not start beacuse the folowing file is missing or corupt
<Windows root>\ system32\hal.dll.
please re install this file

Hur kan en fil bara försvinna så där rakt av ? Inte för att det skall ha någon betydelse men datorn är ny byggd för bara två veckor sedan
Och det är ingen ful kopia på win7 utan är ett ärligt exemplar
 
Du har fått en korrupt hal.dll som styr windows uppstart av operativsystemet.
Nu tittar windows på fel disk (partition) och kan därför inte hitta ditt operativsystem.

Om du har en windowsskiva kan du fixa det genom att byta ut hal.dll i reparationskonsolen. Lite bök dock om man inte är van att jobba i dos. Sök på hal.dll på google så kommer det bla upp en youtube film om hur du fixar det.
Alternativt plocka ut disken och ladda den i en annan dator som slav. då kan du byta eller korrigera filen utan att styra runt i dosläge.
 
Du har fått en korrupt hal.dll som styr windows uppstart av operativsystemet.
Nu tittar windows på fel disk (partition) och kan därför inte hitta ditt operativsystem.

Om du har en windowsskiva kan du fixa det genom att byta ut hal.dll i reparationskonsolen. Lite bök dock om man inte är van att jobba i dos. Sök på hal.dll på google så kommer det bla upp en youtube film om hur du fixar det.
Alternativt plocka ut disken och ladda den i en annan dator som slav. då kan du byta eller korrigera filen utan att styra runt i dosläge.
Okey jag kan ha en viss förståelse om den tog fel HDD om jag startar datorn och om man vart å rotat runt i el bytt HDD men inte att den bara helt plötsligt stänger ner sig själv o startar om igen och då tar fel HDD
Men jag körde igenom med min Windows skiva och nu fungerar datorn igen men vore kul att få fram varför detta fel uppstog ? Tog mig även en koll i burken om det var någon kontakt som inte var isatt ordentligt men allt va ok
 
Farsans gamla laptop var inne på sin 4 hårddisk sen i juni, olika läsfel bland annat saknad hal.dll, nu senast hittade den inte hårddisken alls. Efteråt har det viat sig att alla hårddiskarna verkar hele så mistänker nåt fel i datorn. Just den här laptopen har ett felaktigt ofungerande batteri och icke orginal nätaggregat, så nu är dtorn pensionerad.

Jag har själv haft likande fel på mina stationära datorer och i alla utom ett fall där minnet var trasigt, så har det berott på dåligt nätaggat.
 
Om filen hetat hall9000.dll så kan jag förstå att den falerar.
Jag hade ett liknade fel och sedan ett uytbyte av HD så går allt problemfritt. Den gamla sattes i en annan burk som slav som filbibliotek och det märkliga är att den har skött sig i den burken ...
Så det kan ju vara ett virus som kallas för Windows som blivit installerat.
 
Felet är hittat då det har hänt en gång till att den har haft problem att starta och samma medelande har dykt upp . Men då jag hade min externa hdd inkoplad och när jag tog bort den så gick den igång gjorde en test stängde ner datorn o kopplade in den externa igen så startade den inte . Så förmodligen så ligger det något i den externa som stör uppstarten av datorn förmodligen något som följt med när jag flyttade över allt av värde från min gamla burk . Så nu mer så är den externa hddn alltid urkopplad
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.