Annons

Windows 7 irriterar mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
På jobbdatorn, är Windows 7 64 bit, installerat.
Jag kan inte få bort det MYCKET irriterande "hjälpmedel" i form av ett tangentbord som oavbrutet poppar upp i Photoshop CS 3. Dess i mellan ligger det och lurar i kanten och skymmer verktygslådan.

Ett annat problem är att jag inte lyckats hur man stänger av ”energisparläget” , skärmen slocknar när jag går ifrån en stund, sen får man pilla på enter eller något. Jag vill att datorn/ skärmen ska vara på så länge JAG vill, inte Microsoft.

Önskar tillbaka gamla hederliga XP, synd bara att RAM minnet är så begränsat.

Kan någon ge mig lindring i min frustrering :)

/ Mats G

Ett annat problem är att jag inte lyckats hur man stänger av ”energisparläget” , skärmen slocknar när jag går ifrån en stund, sen får man pilla på enter eller något. Jag vill att datorn/ skärmen ska vara på så länge JAG vill, inte Microsoft.

/ Mats G
Här ändrar du det: Kontrollpanelen\System och säkerhet\Energialternativ

Jag kan inte få bort det MYCKET irriterande "hjälpmedel" i form av ett tangentbord som oavbrutet poppar upp i Photoshop CS 3. Dess i mellan ligger det och lurar i kanten och skymmer verktygslådan.

Önskar tillbaka gamla hederliga XP, synd bara att RAM minnet är så begränsat.

Kan någon ge mig lindring i min frustrering :)

/ Mats G

Prata med din IT-avdelning. Det finns program som gör att Win 7 ser ut och uppför sig som XP.
Men jag håller med dig. Win 7 är jobbigt på så sätt att man tycks inte få full kontroll i hur man vill att det ska funka. Man är hänvisad till Microsoft ideer om hur det ska vara.

Prata med din IT-avdelning. Det finns program som gör att Win 7 ser ut och uppför sig som XP.
Men jag håller med dig. Win 7 är jobbigt på så sätt att man tycks inte få full kontroll i hur man vill att det ska funka. Man är hänvisad till Microsoft ideer om hur det ska vara.

Men hallå!?! Win7 är ljusår bättre än XP, ge det bara lite tid för att lära er nyheterna. Mängder funktioner som effektiviserar sättet man jobbar med flera program på. Förenklad åtkomst till de dokument man använder oftast. Quicklaunch och aktivitetsfältet hopslaget till ett effektivare aktivitetsfält... Nyheterna är många men de är bra bara men tar sig lite tid att lära känna dem.

/ Mats G

Verkar som din IT avdelning har höga tankar om er användare ;)

Fattade först inte vad du menade, så jag fick leta i kontrollpanelen. Kan det vara "skärmtangentbordet"? Isf borde du kunna avmarkera en kryssruta här:

->Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Hjälpmedelscenter\Använd datorn utan mus eller tangentbord

Men tycker er IT-avdelning att ni behöver dessa hjälpmedel så har ni antagligen inte tillstånd att ändra i kontrollpanelen heller :(

Rullar man Win7 i en domän som tidigare kört XP utan att gå igenom sina GPO'er så kommer skärmtangentbordet att bli aktiverat som default i (uppskattningsvis) åtta av tio miljöer, ja.

Suck! Vilka i-landsproblem. Förmodligen skulle det gå fortare att stänga av dessa "finesser" om du verkligen brydde dig än det tog att surfa in på FS och skriva ditt inlägg...

Men hallå!?! Win7 är ljusår bättre än XP, ge det bara lite tid för att lära er nyheterna. Mängder funktioner som effektiviserar sättet man jobbar med flera program på. Förenklad åtkomst till de dokument man använder oftast. Quicklaunch och aktivitetsfältet hopslaget till ett effektivare aktivitetsfält... Nyheterna är många men de är bra bara men tar sig lite tid att lära känna dem.

Säger väl inte så mycket om Win7...

Flame war?

Men den stora och kanske lite dolda grejen med Windows 7 är väl att IT-avdelningarna ska kunna ha ännu bättre och effektivare kontroll över klientdatorer och andra resurser i nätverket och inte nödvändigtvis användarna? Hela tiden blir dessa möjligheter allt mer sofistikerade. Det gick dock bra att göra användare irriterade även med XP om man bara ansträngde sig. För något år sedan så jobbade jag i en nätmiljö med XP där det inte ens var tillåtet att använda skrivbordet i Windows. Den möjligheten var av något skäl spärrad. En del hindrar dessutom sin personal att överhuvudtaget lagra någonting på sin egen dator (allt ska lagras på nätet för att data ska kunna backupas och att man ska kunna byta gamla och trasiga maskiner lättare). Man vinner vissa saker men det kan ofta vara så att användarna då fråntas vissa möjligheter och en hel del kontroll, men inte beror det på Windows nödvändigtvis utan det beror oftast på IT-policybeslut.

Det kan dessutom vara så att de vanliga användarna överhuvudtaget inte kan installera ett enda program eller köra andra program än de policyn godkänt och dessa distribueras automatiskt till de som ska ha dem. Det kan dessutom indirekt leda till att man inte ens kan stoppa in ett USB-minne om detta exv. har autostartande EXE-filer på sig. Listan kan göras mycket lång. Men fel på Windows av detta skäl? Nää, det är nog att kasta skit åt fel håll i just detta fall, vilket inte hindrar att det skulle kunna bli ännu bättre. Däremot så har de som har som jobb att ha kontroll all möjlighet till det och jag vet inte om det skulle bli så fasligt mycket bättre och mer rationellt med UNIX som en del föreslår. Vill man så kan man styra även Windows-servrar enbart med hjälp av kommandopromptskommandon men få tycker nog idag att det är det mest rationella och effektiva i alla lägen. Annars skulle vi nog inte ha grafiska gränssnitt vare sig i Windows eller andra opertivsystem och en del har sådana även i UNIX-system.

Sen kan man ju påminna om att nuförtiden får folk inte sällan nya operativsystem utan att vare sig få utbildning eller tillgång till en manual. Förr fick man alltid dokumentation med vare programvaruköp. Idag får man hjälpfiler i PDF-format ofta eller en adress till en webbsite att blada omkring i. Det är väl bättre ur miljösynpunkt men många hittar aldrig till den dokumentationen utan hankar sig fram genom att fråga någon som hamnat i sámma sits vid tidigare tillfälle. I såna fall är det ju inte konstigt om man inte förstår att utnyttja de nya verktygen optimalt eller vilka villkor en arbetsstation lever under i ett modernt administrerat och konfigurerat företagsnätverk. Det samma gäller f.ö. även applikationerna. Det är faktiskt inte alls så intuitivt att man hittar allt man behöver använda bara genom att klicka sig runt på måfå med "trial and error"-teknik. Så företag investerar massor i datorer, mjukvara men ser inte till att folk har kunskap att bli verkligt effektiva i sin datoranvändning, vilket kan tyckas märkligt men det är väl bara ett uttryck för hur dumsnålheten motverkar den vinstmaximering alla företag bekänner sig till med läpparna åtminstone.

Senast ändrad:
Men grejen med Windows 7 är väl att IT-avdelningarna ska kunna ha kontroll och inte användarna? Hela tiden blir dessa möjligheter allt mer sofistikerade. Det gick dock bra att göra användare irriterade även med XP om man bara ansträngde sig. För något år sedan så jobbade jag i en nätmiljö med XP där det inte ens var tillåtet att använda skrivbordet i Windows. Den möjligheten var av något skäl spärrad. En del hindrar dessutom sin personal att överhuvudtaget lagra någonting på sin egen dator (allt ska lagras på nätet för att deyt ska kunna backupas och att man enkelt ska kunna byta maskiner). Man vinner vissaa saker men det kan ofta vara så att användarna då fråntas vissa möjligheter och en hel del kontroll, men inte beror det på Windows nödvändigtvis utan det beror ofta på IT-policybeslut.

Det kan dessutom vara så att de vanliga användarna överhuvudtaget inte kan installera ett enda program eller köra andra program än de policyn godkänt. Det kan dessutom indirekt leda till att man inte ens kan stoppa in ett USB-minne om detta exv. har autostartande EXE-filer på sig. Listan kan göras mycket lång. Men fel på Windows av detta skäl? Nää, det är nog att kasta skit åt fel håll i just detta fall, vilket inte hindrar att det skulle kunna bli ännu bättre.

Sen kan man ju påminna om att nuförtiden får folk inte sällan nya operativsystem utan att vare sig få utbildning eller tillgång till en manual. Förr fick man alltid dokumentation med vare programvaruköp. Idag får man hjälpfiler i PDF-format ofta eller en adress till en webbsite att blada omkring i. Det är väl bättre ur miljösynpunkt men många hittar aldrig till den dokumentationen utan hankar sig fram genom att fråga någon som hamnat i sámma sits vid tidigare tillfälle. I såna fall är det ju inte konstigt om man inte förstår att utnyttja de nya verktygen optimalt. Det samma gäller f.ö. även applikationerna. Det är faktiskt inte alls så intuitivt att man hittar allt man behöver använda bara genom att klicka sig runt på måfå med "trial and error"-teknik. Så företag investerar massor i datorer, mjukvara men ser inte till att folk har kunskap att bli verkligt effektiva i sin datoranvändning, vilket kan tyckas märkligt men det är väl bara ett uttryck för hur dumsnålheten motverkar den vinstmaximering alla företag bekänner sig till med läpparna åtminstone.

Precis

Fördelen med Windowsmiljön är att man kan ge precis så mycket eller så lite kontroll till användaren som man vill. En klantig IT-avdelning kan därför klanta till det hela precis hur mycket som helst. En bra IT-avdelning kan dock få det väldigt bra. Oftast är det dock inte IT-avdelningen som är skurken utan någon säkerhetsavdelning som kommit med krav om att användaren inte skall få tillgång till vissa saker.

Att inte utbilda personalen när det kommer nya versioner av programvaran är ett generalfel. Windows 7 innehåller så otroligt mycket nya prestandahöjande saker som går helt till intet om man inte berättar om dom och det kan dessutom bli helt kontraproduktivt eftersom användaren försöker använda system som dom använde det gamla. Visst 2 år senare har kanske personalen lyckats hitta några av dom, men det är stort resursslöseri att inte berätta om detta från början.

/Karl

(Ilandsproblem)

Suck! Vilka i-landsproblem. Förmodligen skulle det gå fortare att stänga av dessa "finesser" om du verkligen brydde dig än det tog att surfa in på FS och skriva ditt inlägg...

Det är till att vara "debattsugen"! :)
Hade jag själv kunnat klurat ut hur man skulle göra, hade mitt inlägg givetvis inte skrivits.
Jag har fattat det som forumet är till för att utbyta kunskap/ ideér inte att verdera mina själsliga förmågor.

Tack ni som hjälp mig, genom att tala om hur man ska göra!

/ Mats G

Självklart är det till för att debattera, ställa frågor eller vad det nu kan vara. Jag borde givetvis varit tyst och helt enkelt struntat i tråden men jag fann rubriken så pass intressant att jag läste den och gick på en nit. Jag brukar faktsikt vara den som uppmanar till just detta. Att strunta i tråden om den är ointressant.

Det är tyvärr alltför vanligt att MAN (ordet som just nu debatteras i en annan tråd) totalt onödiga frågor tar upp tid. Någon skitfråga typ "hur ställer jag in A på min kamera"ställs när det står på sidan 1 i manualen. Självklart är det upp till var o en att delta i totalt meningslösa trådar. Värderingen av vad som är meningsfullt är upp till var o en men jag är helt övertygad om att majoriteten av alla "fel" som våra prylar presterar beror på olästa manualer.

I just fallet med W7 är det ännu enklare. Skriv energi i sökrutan och svaret ploppar upp på en halv sekund.

Hur som helst så skall jag knipa mun nästa gång. Det var onödigt av mig att posta inlägget

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto