Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Win 8 drag and drop av filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en kolega som blir tokig på Windows 8.
Själv har jag aldrig provat men jag kan tänka mig att jag kommer att bli lika irriterad när dagen kommer.

Hur flyttar man filer på ett vettigt sätt?
I win 7 och tidigare öppnade jag/vi 2 filhanterare(heter väl inte så idag) med windowstangenten+e.
Sedan använder vi drag and drop mellan fönsternas bibliotek.

Hur gör man i Windows 8?

Vi har letat lite efter lösningar på nätet o oftast måste man söka på filerna först. Det ser jag som en korkad hantering, vi vet ju redan var filerna finns men knappast vad de heter. Filerna har mest bara nummer som skiljer dem åt.

tacksam för all hjälp

Utforskaren finns ju kvar. Öppna sökfältet och sök på "utforskaren" (eller "file explorer" om du kör på engelska).

Jag har en kolega som blir tokig på Windows 8.
Själv har jag aldrig provat men jag kan tänka mig att jag kommer att bli lika irriterad när dagen kommer.

Hur flyttar man filer på ett vettigt sätt?
I win 7 och tidigare öppnade jag/vi 2 filhanterare(heter väl inte så idag) med windowstangenten+e.
Sedan använder vi drag and drop mellan fönsternas bibliotek.

Hur gör man i Windows 8?

Vi har letat lite efter lösningar på nätet o oftast måste man söka på filerna först. Det ser jag som en korkad hantering, vi vet ju redan var filerna finns men knappast vad de heter. Filerna har mest bara nummer som skiljer dem åt.

tacksam för all hjälp

Windows+e öppnar fortfarande filhanteraren och drag'n'drop fungerar fortfarande som förut. Med andra ord fungerar det precis på samma sätt som förut.

/Karl

Kollegan upplever att när han öppnar 2 utforskare och klickar i den ena så händer exakt samma sak i den andra.
Han kan alltså inte se 2 olika biblioteksstrukturer samtidigt.

Kanske det är tipset om hur man lägger dem sida vid sida som avhjälper detta problemet.
Vi får se hur det går när han testar nästa gg.

Jag kopierar dagligen massor med filer på detta sättet och det fungerar precis som i tidigare versioner.

Det är verkligen konstigt vilka konstiga påstående folk kommer med om Windows 8.

/Karl

? det är ju lika som tidigare, öppna utforskaren med Win+E och lägg en till bredvid. Jag har då inte märkt något konstigt med det här. Det finns lite mer finesser, som t ex längst ner till höger kan du snabbt växla mellan miniatyrer och detaljerad lista och längst uppe till vänster i namnlisten en snabbmeny som du kan anpassa själv och du får upp ribbonmenyn genom att trycka pilen till höger.

Att "göra som vanligt" är oftast mycket snabbare i ögonblicket än att leta upp rätt sätt som går mycket smidigare o snabbare i längden. O det gäller även utanför datorerna.
Med er hjälp kommer det säkert att lösa sig för kollegan.
Tack

Att "göra som vanligt" är oftast mycket snabbare i ögonblicket än att leta upp rätt sätt som går mycket smidigare o snabbare i längden. O det gäller även utanför datorerna.
Med er hjälp kommer det säkert att lösa sig för kollegan.
Tack

Men detta är precis som vanligt.

/Karl

Jag har glömt att svara o tacka.
Japp det funkar precis som vanligt.
Så nu är kollegan mindre frustrerad...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto