Annons

Wildlife photographer of the year 2006

Produkter
(logga in för att koppla)
jag var visst lite väl snabb med att räkna antalet svenska prisvinnare:

Förutom Serkan Günes vann Göran Elmé 'totalklassen'. Peter Lilja fanns med i 2 kategorier Per-Olov Eriksson och Magnus Lundgren i en kategori och Jocke Berglund vann en kategori med den vid det här laget välkända bilden efter stormen Gudrun

Nic

Hmm, jo visst är det kvalitet. Men i genomsnitt så är det väl inte överkvalificerande direkt, enligt mig.

Men visst är det vackert värre, mycket av det som vi ser där!

**

ngr djupare tankar.

Jag ser ngr av fågelbilderna som de bilder som visar störst grad av fotografiestetisk utveckling. Där står det lite stilla på många andra fronter. Jag tycker att jag ser det tydligt och direkt/konkret.

Nu gillar jag ju fågelbilder men rent objektivt så menar jag det jag skriver ovan!

Ngn som håller med ?

Är det inte så att det rent generellt ligger en större grad av traditionell dokumentation i många av landksaps och Wildlifebilderna än i fågebilderna. Fågelbilderna har en mer spänstig estetik som äger en större grad av lek. Se på pingvinderna som är fotade ovanifrån,, härlig upprepning av former.. det är faktiskt lite okonventionellt om vi ser till traditionerna i gamet!
Se också enkelheten i ugglan som sträcker vingarna över en enkel svag men spänstigt placerad diagonal.. Spänst i svår enkelhet!
osv..

Glasklart.

Förundrad över det egentligen. Kanske det tyder på att fåglarna i sig själva inbjuder till mer spänstigt skapande, eller att betraktare generellt har lättare att acceptera en spetsigare estetik i dessa bilder med fåglar.... vet inte riktigt. Måste tänka mer på det.

MVH Niclas,

själv gillar jag de japanska tranorna i snön - mycket estetiska

Jag tror jag behöver titta på bilderna lite till innan jag gör en egen analys, men här kommer nån kommentar:

Jag tror att fåglarna helt enkelt inbjuder till mer estetiska tolkningar än många andra (inte alla andra) wildlifemotiv

Men jag älskar fågelbilder, så jag är nog partisk.

Det finns så väldigt många fågelfotografer. Det krävs kanske mer av vinnaren i fågelkategorin?

nej usch det där lät inte bra. jag har ju inte ens tagit mig nån tid att titta på bilderna än!

nic

Niclasfoto skrev:
Hmm, jo visst är det kvalitet. Men i genomsnitt så är det väl inte överkvalificerande direkt, enligt mig.

Men visst är det vackert värre, mycket av det som vi ser där!

I några fall måste jag hålla med dig Niklas, men jag tycker samtidigt att det verkligen belyser det faktum att det går att se på en bild på så många olika sätt. Jag känner mig ibland oerhört insnöad i mitt sätt att fotografera. Mina ramar för hur en bra bild ser ut eller vad som är ett fint motiv blir ofta alltför strama.

Det jag vill ha sagt är väl egentligen att även vi dödliga kan ta odödliga bilder, det gäller bara att låta fantasin flöda och kanske hoppas på en smula tur. Något som jag tycker framgår väldigt tydligt här.

Fågelfotografering är väldigt komplext, det är så många parametrar som kräver perfektion för att den där klockrena bilden ska kunna förevigas. Fågelns position/rörelse ska fångas på ett estetiskt sätt, ljuset ska komma från "rätt håll", bakgrunden, glimten i ögat och helst av allt ska det framgå att fågeln befinner sig i sitt rätta element. Etc.

Med det säger jag inte att så inte är fallet vad gäller andra motiv, men som fågeltokig fotograf så är det nog lättast att se det just i dessa bilder. Precis som du skriver Niklas, det är något direkt/konkret över dessa bilder.

Mycket inspirerande bilder hur som helst, och jag håller med dig Nic, det är nog så att man måste kolla på vissa av bilderna mer än en gång för att se "hela bilden".

Ha en go´ kväll!

Erik

En snabb kommentar. En av Serkans vinnarbilder "Moon Crow". Är tagen med ett 300/4 + en 2x extender..

Och här sitter man och läser på forumet att det ger dålig skärpa med 2x extender osv osv. Ja, den dög ju i alla fall i en av världens mest prestigefyllda tävlingar... :) Varför ska man lyssna så mycket på andras åsikter...!!

Ok ibland är det bra naturligtvis, men inte alltid...

/Stefan

Du kan nog ta vinnarbilder med hålkamera också..
Även om inte skärpan existerar...;)
Skärpan blir ju rejält reducerad med 2x,, helt uppenbart och synligt för vilket öga som helst...

Sedan så är väl inte bilderna ngr under direkt heller.. utan att låta bittersweat.

MVH Niclas,

Jo i och för sig...:) Men skärpan kan väl knappast vara oväsentlig?

Förresten är detta samma tävling som BG Wildlife Photographer?

Ja är det inte samma tävling,, tror det..;)

Jo klart att skärpan är viktig. Men vi amatörer som har tid att kika på pixlarna i 200% har nog ofta större krav än de som arbetar md sakerna profft.. Det är iaf en tanke från mig.

Sedan så är ju EF 300 f/4L USM ett av de allra bästa objektiven att placera en 2x converter på.. så utgångsläget är ju bra, även om man ser kvaltietsdiff med och utan:)

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar