Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wide-TFT för BÅDE bildbeh. och HDTV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Jag står inför ett dilemma. Jag har precis skaffat mig en HDTV-box, som ger löjligt fin bild på min projje, nu när jag kikat på fotbollsmatcherna.

Hade först tänkt koppla den till min CRT skärm, via nån HDMI-DVI till DVI-VGA lösning, men har upptäckt att det inte går då ju signalen ur HDMI utgången är digital, och konverteras till DVI-D...som inte går att konvertera till analog VGA.

Och då jag ändå gått i tankarna på att skaffa mig en TFT-skärm att använda till bildbehandlingen kanske det nu är den bästa lösningen... Jag vill alltså både ha möjlighet till bra bildbehandling och HDTV på samma skärm.

Det som då krävs är väl en skärm som håller måttet i form av både hyffsad stabilitet vid rörliga bilder, med bra färgåtergivning och bra betraktningsvinklar m.m.

Jag är absolut inte ute efter proffs-grejer, då jag inte har råd med det....över 5-6.000 tror jag inte kommer funka just nu. Bara det är fullt ok, både vid rörliga bilder och ändå har fulla 16,7 miljoner färger med bra kontrast.

Rent tekniskt vill jag helst ha ca 19"....och widescreen. Dubbla DVI passar klart bäst, men är inte ett krav.

Jag har letat runt, och kikat en del tips...men just för mitt specifika ändamål har jag själv inte hittat något som jag ser på en gång verkar vara rätt grej.

Någon som vill hjälpa mig med något konkret tips, eller har jag redan specificerat det för långt?

Fann precis en som på pappret ser ut att fylla i stort sett alla krav... NEC MultiSync LCD20WGX2.

Enda är att den inte har dubbla DVI..men som sagt, det är det minsta problemet. Tror ni den i övrigt funkar till det jag vill ha den?

Hm....kom precis på en sak till som säkert ställer till det.

En TFT skärm har ju bara en optimal upplösning samt frekvens. HDTV boxen kan ju bara skicka ut tre olika signaler...576p@50Hz, 720p@50Hz samt 1080i@50Hz (osäker på 50Hz på sistnämda).

NEC displayen har ju 16:10 förhållande med optimal upplösning 1680x1050@60Hz.

Kommer man ens kunna få en bra bild på en TFT skärm, rakt ut från HDTV boxen, eller krävs egentligen någon form av HD-scaler i en dator på vägen?

Följer denna tråd med spänning eftersom jag själv ställt mig ungefär samma frågor, men inte riktigt vet svaren.

Jag har för övrigt en 20" Dell WS-skärm till salu om du är intresserad.

Jag har sökt runt och kommit fram till att det i dagsläget är antingen omöjligt eller svindyrt att få HDTV skickat med bra resultat till en LCD datorskärm.

Att skicka digitalt går inte alls då den digitala signalen från en HD box är krypterad med HDCP. Att skicka analogt via en komponent till VGA adapter är möjligt, men för att få 720p @ 50Hz signalen till en upplösning och frekvens som passar LCD skärmen så krävs en hårdvaruscaler...och det kostar en del. Sen verkar det omöjligt att få en scaler som kan skala om till den optimala upplösningen för en 20" wide LCD ändå. 1680x1050 är ingen direkt vanlig upplösning för scalers.

Och märkligt nog så verkar NEC LCDn jag tänkte på inte stöda ens "vanliga" 1280x720 upplösningen. Kan ju ha att göra med 16:10 vs 16:9 grejen.

Aja...lösningen för mig blir iaf den att skaffa en liten burk som gör om RGB Scart signalen från HD-boxen till S-video, som jag kör in på mitt TV-kort i datorn. Det för "vanligt TV-tittande, alltså i icke-HD. Vill jag sen se nått i HD så slår jag upp det på projektorn digitalt.

Jag har som sekundär skärm en Sony MFM-HT75W (17" widescreen med TV-mottagare). I och med att den har komponentingång ska den fungera utmärkt för HDTV, fast den är ju bara på 17 tum, och det kanske är för litet för dina behov.

Den fungerar för övrigt utmärkt som datorskärm också (en DVI- och en VGA-ingång).

Jo, visst kan man säkert få det att funka med digitalmottagare i datorn. Dock så behöver jag isf både mottagare och kortläsare och få allt att funka på tillfredställande vis. HDTV som ska kodas av datorn kräver även rätt så rejält mycket kraft av datorn...har en känsla av att minsta lilla process samtidigt skulle få bilden att hacka, även med min rätt så shyssta dator. Jag har iaf en extern HD box nu, och det är den jag tänker använda...delar även TV med ett annat rum, så den måste användas nu.

Och en LCD-TV kanske kan vara ett alternativ...men om man inte vill att priset ska rasa iväg upp emot 10.000 för att få en 16:9 TV på 20" eller mer så tror jag knappast man kan få nära lika bra bildkvalité för t.ex bildbehandling som från en dedikerad datorskärm, sprillans ny, för runt 5-6.000 kr.

Hittade en 20" LCD TV för 6.200...ungefär mitt maxtak i pris. Då får man en upplösning på 1366x768 (1680x1050 på datorskärmen), 25ms responstid (6ms på datorskärmen) och ett kontrastförhållande på 600:1 (700:1 eller 1600:1 beroende på vilket värde man vill gå efter på datorskärmen).

Sen vet jag inte om TVn verkligen visar 16,7 miljoner färger heller, vilket datorskärmen gör.

Och angående 6ms på skärmen så vet jag att det generellt är en dålig grej att dom är så snabba, men den skärmen jag hittat har ju äkta 16,7 miljoner färger...och jag antar att detta beror på den där AS-IPS TFT displayen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar