Annons

Wide angel linser? Sony Dsc-h20

Produkter
(logga in för att koppla)

Geckoo

Ny medlem
Hej! Jag hade behövt hjälp av någon med lite mer kunskap inom linser till Digitalkameror.

Jag har en Sony Dsc-H20 kamera och vill ha en lins som gör att jag får bredare bilder om jag ska fota landskapsbilder.
Jag förstår inte siffrorna som gör att linsen blir bredare, tex
Super wide 0.42x eller Sonys egna lins VCL-DH0758 (0.7x) vilken får man bredas bild av tex? Sen finns det lita andra med siffrorna 0.36x, 0.45x osv..

Högre siffror lika med bredare eller tvärtom? För och nackdelar med jätte bred lins?

Är helt ny på linser så all hjälp är välkommen!

Tack på förhand.

Din kamera har ett inbyggt objektiv med brännvidden 38-380 mm
( 10x zzom ) om man skuller använda en systemkamera för att få
samma bildvinkel ( = "bredd" på bilderna ).

Vill Du ha "bredare" bilder, sätter Du på en wide converter.
Du räknar om "brännvidden" så här

38 x 0,42 = 16 mm
38 x 0,7 = 26,6 mm

Den första kan bli lite extrem när Du närmar Dig fisheye, den
andra är mer moderat och ger sannolikt lägre förvrängning.
Många kit-objektiv till systemkameror stannar vid just 27-28
mm, förmodligen av det skälet.

Okej, tack för svaret.

Så om jag förstår det rätt nu så bör jag ta Sonys lins med 0.7x då får jag lite bredare bild men inte lika förvrängd. Om jag hade tagit den som är 0.42x får jag mycket bredare bild men med lite annat resultat dvs mer förvrängd bild = lite "konstigare" bild kvalité.

Är det ungefär så det blir eller? Ska ha den för fotografering av landskapsbilder då jag ska resa så hade velat ha det bästa alternativet.

Om du har googlat och inte hittat några recentioner så kan det vara en god ide att söka på produktnamnet på t.ex flickr. Många är duktiga och taggar sina bilder med prylarna de använt.

http://www.flickr.com/search/?q=VCL-DH0758

Kikar du närmare så brukar det gå att få reda på vilken kamera de är tagna med också, om inte via taggarna så via exif-informationen.

Okej, tack för länken. Har försökt kollat på lite olika bild exempel men det var siffrorna som jag inte riktigt förstod.

Jag kör nog på 0.7x linsen då bilderna såg bra ut.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto