Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

White color label i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Xotabych

Aktiv medlem
Hej!
För ett tag sedan tittade jag på en utbildningsvideo från Adobe där de visar hur enkelt man markerar sina bilder med White Color Label.
Det fungerade bra och jag har mina bilder i Collections markerat med Vit.

Men nu glömde jag hur...

Är det någon som besitter denna kunskap och kan hjälpa mig?
Adobe support säger till mig att det inte går att göra... :-(((

Bilagor

• 1.png
    1.png
    116.3 KB · Visningar: 427
Tricket är att redigera metadata IPTC förinställningar.
Högerklicka på en bild och välj metadataförinställning sedan Redigera metadataförinställningar längst ned på menyn. Skriv in ordet Vit i fältet Etikett under Basinformation högst upp och lägg sedan till allt annat du vill ha med. Spara eller skapa förinställningen. Nu har du en 7:e förinställning (vit) i kolumnen Etikett i metadatafält i biblioteksfiltret.
Du tilldelar den till ett foto eller en grupp av bilder genom att välj bilderna, högerklicka och sedan i kontextmenyn välj metadataförinställning. Nästa menyn bör ha din fördefinierade metadataförinställning tillgänglig. Klicka på den och du är klar.

Fungerar ju inte. Det enda som händer är att texten "Vit" skrivs ut under bilden.

Fungerar ju inte. Det enda som händer är att texten "Vit" skrivs ut under bilden.
Och du följer verkligen instruktionerna exakt?
Fungerar klockrent hos mig som du ser på bilden längst ner..

- Högerklicka på en bild
- Välj Metadataförinställningar --> Redigera inställningar
- Skriv Vit i Etikettfältet under Basinformation
- Spara som ny förinställning t. ex. White Label
- Välj nu en bild eller flera
- Välj Metadataförinställningar och välj din ny förinställning

Bilagor

• vit1-1.PNG
    vit1-1.PNG
    118.2 KB · Visningar: 20
  • vit2-1.PNG
    vit2-1.PNG