Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Webbalbum där kund INTE kan ladda ner bilderna.
- Trådstartare Melmis
- Start datum
Melmis
Aktiv medlem
Kan man se bilden kan man ladda ner den. Annars får du skicka papperskopior.
Ja så är det ju så klart. Men på dropbox kan man ju trycka på bilden & spara som vilken bild som helst. Men gör man det på dropbox blir bilden jag sparar i min egen dator väldigt liten. Men sen finns ju även alternativet download nere i högra hörnet när man tittar på bilder i dropbox. Går det att få bort det?
Melmis
Aktiv medlem
Ja så är det ju så klart. Men på dropbox kan man ju trycka på bilden & spara som vilken bild som helst. Men gör man det på dropbox blir bilden jag sparar i min egen dator väldigt liten. Men sen finns ju även alternativet download nere i högra hörnet när man tittar på bilder i dropbox. Går det att få bort det?
Hur stora gör du bilderna som kunden ska se för att det ska kunna se en bra bild, men ändå inte använda den.
pixlar & dpi?
Melmis
Aktiv medlem
Se till att ha den lågupplöst och webbkomprimerad så begränsar du användbarheten till just webben, print duger inte kvaliten till. Det finns många sätt att försvåra nerladdning men det går alltid att ta hem en bild från nätet med olika trix.
Har du något snyggt webbalbum att rekommendera?
Hur funkar jalbum om man jämför mot dropbox tex.. Vet du?
wangblad
Aktiv medlem
Vet ej, jag använder inte webbalbum och jag har själv inget emot att mina bilder laddas ner. Jag kör med rejält stora bilder som smakprov för jag tycker tumnaglar sällan lockar till klick.
www.fotokonst.net
www.fotokonst.net
ErlandH
Aktiv medlem
Se till att ha den lågupplöst och webbkomprimerad ...
Problemet är ju att om man ska sälja bilderna vill man att de ska se bra ut.
wangblad
Aktiv medlem
Att bilden laddas ner är i det närmaste omöjligt att förhindra, det går alltid att ta en skärmdump. Bilden skall vara bra nog på skärmen men sämre att trycka vad gäller storlek och upplösning.
Alla har vi olika strategier, beroende på vilken målgrupp vi vänder oss till. Så här tänker jag: Kunden skall inte ens behöva klicka upp en bild för att avgöra om den är intressant eller inte. Det viktigaste för mej är att få kundens uppmärksamhet och att hon/han inte "drunknar" i ett bildflöde av tumnaglar. Jag visar ett brett urval av motiv och hoppas att kunder finner något intressant.
Men OK, jag har inte satsat på att vara en bildbank det finns tillräckligt många och stora.
Sen gäller det ju att kunden hittar en på webben men de
t är en annan tråd...
Alla har vi olika strategier, beroende på vilken målgrupp vi vänder oss till. Så här tänker jag: Kunden skall inte ens behöva klicka upp en bild för att avgöra om den är intressant eller inte. Det viktigaste för mej är att få kundens uppmärksamhet och att hon/han inte "drunknar" i ett bildflöde av tumnaglar. Jag visar ett brett urval av motiv och hoppas att kunder finner något intressant.
Men OK, jag har inte satsat på att vara en bildbank det finns tillräckligt många och stora.
Sen gäller det ju att kunden hittar en på webben men de
t är en annan tråd...
drjoshua
Aktiv medlem
Återigen vill jag slå ett slag för "webbgalleriet" Smugmug.com.
En smidig plugin i Lightroom gör att du kan skapa en smart samling med bilder som du sedan genom en knapptryckning publicerar till ett webbgalleri som Lightroom skapar.
Om du lägger till eller tar bort bilder ur samlingen så uppdaterar du bara galleriet med en knapptryckning i Lightroom.
Du kan förse ditt galleri med lösenord, du kan begränsa hur stor bilden visas på skärmen och i vilken kvalitet. Du kan "förhindra" right-click.
Du får dessutom obegränsat med diskutrymme för dina bilder.
En smidig plugin i Lightroom gör att du kan skapa en smart samling med bilder som du sedan genom en knapptryckning publicerar till ett webbgalleri som Lightroom skapar.
Om du lägger till eller tar bort bilder ur samlingen så uppdaterar du bara galleriet med en knapptryckning i Lightroom.
Du kan förse ditt galleri med lösenord, du kan begränsa hur stor bilden visas på skärmen och i vilken kvalitet. Du kan "förhindra" right-click.
Bilagor
afe
Aktiv medlem
Problemet är ju att om man ska sälja bilderna vill man att de ska se bra ut.
I vissa fall vill man att de ska se så bra ut som möjligt men ändå vara oanvändbara. Ett exempel är företaget Marathon-Photos.com som jag fotograferat åt under Triathlon och Lidingöloppet - här ett exempel med bilder av min granne: http://www5.marathon-photos.com/scr...nt=Sports/GKDE/2014/Lidingoloppet&match=21473
Enda syftet med bilderna är att han ska kunna välja om han vill köpa dem eller inte, och de behöver inte vara bättre än så. I andra sammanhang krävs dock förstås högre kvalitet än så här, men för just den här typen av bilder blir det inte så bra hur man än gör
wangblad
Aktiv medlem
Återigen vill jag slå ett slag för "webbgalleriet" Smugmug.com.
Verkar bra, det får jag nog pröva. Kostnad?
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Hur stora gör du bilderna som kunden ska se för att det ska kunna se en bra bild, men ändå inte använda den.
pixlar & dpi?
PPI har ingen betydelse så länge det inte handlar om utskrift. Storleken i pixlar är det som är viktigt.
drjoshua
Aktiv medlem
Verkar bra, det får jag nog pröva. Kostnad?
Den variant som jag har kostar 60 dollar om året. Svinbilligt om du frågar mig.
Det som är så coolt med Smugmug (ihop med Lightroom) är att du aldrig behöver exportera och mellanlagra några JPG-bilder på dina diskar. Lightroom och Smugmugs plugin konverterar dina RAW-filer samtidigt som de laddas upp till webbgalleriet. Utan att spara några JPG-filer på din dator.
Skulle du sedan vilja ladda upp högupplösta bilder till samma galleri och ändra så att kunden kan ladda ned dem så ändrar du bara inställningarna i Lightroom och laddar upp dem på nytt.
http://www.smugmug.com/pricing
lenelg
Aktiv medlem
Det som syns på skärmen kan ju alltid den som tittar spara med "Prt Scr". Och är bilden större än skärmen kan man spara ned en del i taget som separata bilder, skära rent kanterna och sedan sammanfoga delbilderna automatiskt med Photoshops panoramafunktion.
Så det du låter någon se på skärmen kan man alltid spara - du gör det bara mer eller mindre krångligt.
Så det du låter någon se på skärmen kan man alltid spara - du gör det bara mer eller mindre krångligt.
drjoshua
Aktiv medlem
Om du har tänkt att sälja bilder så där i allmänhet så är ju Smugmug perfekt. Det finns en försäljningsfunktion för att kunna ta betalt också.
Att folk sparar skärmdumpar på dina bilder löser du genom att låta Lightroom lägga en diskret vattenstämpel på bilder. Automatiskt förstås.
Att folk sparar skärmdumpar på dina bilder löser du genom att låta Lightroom lägga en diskret vattenstämpel på bilder. Automatiskt förstås.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Jag brukar göra min hyfsat stora 600-800 pixlar breda. Upplösning 70-90 dpi och lite webbkomprimerade. Så det ser OK ut på skärmen men sämre i utskrift.
Att ange PPI är dock onödigt eftersom det är pixeldimensionerna som avgör hur bilden ser ut vid utskrift.