ANNONS
Annons

WEBB TV utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

bboogie

Ny medlem
Hejsan

Jag skulle behöva lite hjälp med, vad för prylar som skulle behövas i en semi advanced webb-tv studio. Inte någon BBC studio men en som kan komma så nära som möjligt och ser proffsig ut för mest bang for the buck.

Säg att man bygger en studio med 5 kameror. För fyra personer. En som tar alla i bild samt en för varje person med mer närbild. Som ska gå till ett kontroll station så någon kan sköta kamerorna för eventuell livesänding. Lite som Aftonbladet och Expressen gör nuförtiden. Så här bra eller närliggande.

Vad är det som krävs för detta? Jag har tittat på en massa reviews på kameror och försökt lägga ihop det med egen tankeverkasamhet kommit fram till att det skulle kunna gå bra med DLSR med direct HDMI ut till ett kontrolbord som är kopplad till en dator. Då DLSR kan användas som bra kamera för bild och intervjuer också. Men här stannar jag till och vill höra om folk har för synpunkter av vad som krävs för att kunna bygga ihopa detta.

Så här är lite frågor men jag tror att fler folk kan fylla i.

Måste man upp i Canon mark 2-3 standard eller motsvarande, eller vad finns det för kameror som kan hantera detta till en respektabel nivå så det ändå ser proffsigt ut? 1080 p med bra fps. Osv Tänker på Nokia D5200 skulle den kunna funka om man gör produktionen överlag proffsig ändå? Typ som detta.

Lens, vad behövs samt alternativ till DLSR? Olika för oliva vinklar vad är viktigt att tänka på.

Ljus?

Vad för kontrollbord har bra funktioner som man kommer behöva till bra kvalitet till vettigt pris?

Kablage ( är det mer än det vanliga HDMI osv dator kablar?

Ljud.
Ska man spela in egen ljudkälla till en dator för sig själv genom mixerbord? Har tittat på program där folk ofta kör små toppsliknande mikrofoner. Behöver de någon speciell central vid film och ljud tillsammans för att synka? Eller vad är bäst stora mikrofoner i rummet?

Ska man ljudisolera rummet, eller kan man mixa bort ljuder i ljudprogram ala ableton precis som i musik?

Datorer vilken typ av styrka skulle krävas mycket ram och hantera 5 inspelningar samtidigt? Vad finns där för lösningar?

En bra green screen vad skulle det kosta eller ska man köra färg? Så man inte inklippt ut? Dvs mindre ryskt så här och mer proffsigt.

Jag kan säkert ha missat något men hoppas folk kan hjälpa till med något eller få fram bättre lösningar. Det skulle vara intressant att höra ifrån folk som kanske har gjort liknande saker innan. I någon form.

Jag är glad för all hjälp jag kan få.

Börja med att stryka DSLR-idén. Fel format för den produktionsmetoden.

Hur proffsigt det hela uppfattas kommer bero på
1) Innehåll
2) Ljud
3) Ljus, vitbalans, exponering & fokus
4) Dekor och uppställning
5) Vinklar och klippning
...typ 18) Upplösning, sensorstorlek och objektiv

Kameramässigt kan du göra det med ett par begagnade mini-DV med videoutgång. Det är det lätta.

Det vitala:
Vem ska titta? Varför? Hur tilltalar vi den publiken bäst och får den att stanna kvar?

Hur förs samtalet? Strukturerat (programledare som styr) eller ostrukturerat (rundabords-samtal)?

Om ostrukturerat måste du antingen mixa ljudet aktivt eller ha ett grymt bra rum aukustiskt och takhängd mick typ Neumann U87 ställd som rundtagande (finns billiga Kina-alternativ).

För ljus skulle jag satsa på en takhängd tross (aluminiumrör att fästa ljus i) och sätta en dedolight/liten LED per medverkande plus minst två flodljus/större LED.

Googla "studio in a box" för olika produktionsmetoder.

Och, som sagt, DSLR är inte den lämpligaste kameratypen för detta. Googla "pan tilt zoom camera".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar