Annons

Wattsekunder och studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Liksom så många andra här fundrerar jag i banor om enklare studioutrustning. Jag har läst varenda tråd jag hittat i ämnet men inte fattat hur starka blixtar som behövs i olika situationer.
Planen jag har är att skaffa ett par blixthuvuden och kanske stötta med min Sigma som slav också.

Det jag vill kunna använda dom till är som nödlösning vid bröllop till exempel, när vädret inte lämpar sig för utefoto (vilket det aldrig tycks göra när jag fotar bröllop). Vill alltså maximalt kunna ta en parbild i helfigur. Visst vill jag leka lite hemma också och ta porträtt på ungarna etc. Hittills har jag räddat situationen med ett gäng bygglampor och paraplyer.

Det finns en del olika paket som verkar lockande i olika prisklasser och jag har ingen aning om vilken effekt som krävs för att åstadkomma det beskrivna. Vill inte köpa för dyrt då jag bara räknar med att använda det en handfull gånger per år. Men inser att det kan bli dyrt att köpa för billigt om det inte klarar vad det köptes för.

Tacksam för hjälp
 
Hej,

Jag uttalar mig nu inte som en expert. Men, jag skulle tro att två 150W studioblixtar skulle räcka för dig. Jag själv har precis köpt en 150 wattare och ska komplettera med en till sån längre fram. Jag slår den genom en 90 cm octobox och ljuset räcker till och blir över för att göra det. När jag sen skaffar mig en till, blir det ännu bättre...

Jag har själv kört med 6 stycken 500 W bygglampor tidigare. Men, ljuset från en 150 W studioblixt går inte att jämföra med 6 st. 500W halogenlampor. Dessa 6 bygglampor ger ett dunkelt ljus jämfört med en 150 W studioblixt.
 
kan bara tillägga att för att ersätta en 150W blixt, gör av med ungefär lika mycket energi som 150 st 1000w lampor under samma tid, brinntiden på en blixt är ca 1/1000 sekund. Så det behövas mycket bygglamport för att ersätta blixten...
 
Säg bara inte watt när du ska beställa blixtarna, då kommer de flinande fråga om du ska ha lampor. Eller än värre, de frågar inte och du får ett par lampor. Det heter wattsekunder.

Mvh
Maverick
 
En följdfråga på det, kanske konstig för nån som vet... Går det att jämföra ledtal med Ws? På lösa blixtar man sätter på kameran mäter man styrkan i ledtal, och på studioblixtar i Ws, går det att jämföra de två? Min 420EZ har ledtal 42, vad motsvarar det i Ws?
 
Tack för svaren.
Tror jag kommer skaffa ett billigt starter kit med två huvuden, stativ mm och se vad jag kan göra med det. Räcker det inte kan jag ju komplettera med ett huvud till och då ett starkare. Kan ju som sagt också använda min sigma 500 super som slav vilket ger mig tre ljuskällor.
Jag har fattat skillnaden mellan watt och wattsekunder så på den punkten ska jag inte göra bort mig.
 
Nja, jämföra vet jag inte om det går riktigt. Bara grovt uppskatta. Ws är ju effekten på blixten medans ledtalet är ett hjälpmedel för att räkna ut exponeringen. Ledtalet påverkas med andra ord av saker som bouncer, softboxs, paraplyser och andra hjälpmedel för att styra ljuset.

Mvh
Maverick
 
Ja men det gör det ju på alla blixtar. Sätter jag på soft dome eller studsar min SB-800 i taket får jag ju andra ledtal då också. Det borde gå att göra en vettig jämförelse. I alla fall om studioblixten har en viss utstyrsel (reflektor t.ex)

/AnWi
 
Maverick skrev:
... Ws är ju effekten på blixten ...
Jag vill egentligen inte märka ord... men Ws är den energi som blixten avger.
Effekt mäts i enheten Watt [W] och energi i enheten Wattsekund [Ws] där 1Ws = 1J (Joule).


Ska man jämföra så måste man känna till vilken energi blixten avger, men hur man får fram det har jag dessvärre ingen aning om. Ledtalet är ju indirekt ett mått på hur mycket ljus blixten avger, och det borde man kunna räkna om till energi.
 
Senast ändrad:
bildsten skrev:
Ledtal 42 borde grovt motsvara ca 100 Ws
jan har helt rätt i sin kommentar om att man inte kan sätta ledtal på en studoblixt.

Men jag har provat ett antal gånger under mina år i studio och en 200 Ws blixt med normalreflektor riktad rakt mot motivet ger ungefär ledtal 45.

Jag tycker det är bra att ha blixtar som inte är för svaga, 250 joule sulle jag sätta som ”lagom” för porträttfotografer.
Då har du lite att ta till för gruppbilder när du slår ljuset genom en vit presenning på längre håll.

Dessutom är det bra att köra med lägre effekt än max eftersom uppladdningen går snabbare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.