Annons

Watt egen studio o frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej
jag ska bygga en liten studio i min redan minimala lgh. Hur starka blixtar behöver man om fondytan blir normal takhöjd*2.6m golvbredd? Det är med andra ord trångt. I djupled har jag 4m att backa maximalt från väggen. Kan det vara så pass att ett billigt set på 2*45W kan räcka till ljusmässigt eller är det bättre att köra ngt omkring 110W-200W? Vill ju kunna blända ner en del för skärpedjup i porträtt men å andra sidan inte vara tvungen att blända ner för mycket då blixtarna bara är ställbara till 1/8 (kaffebrus.com har lite olika set som jag kollar på) Är min studioyta orimligt liten för att man ska kunna nyttja den alls utöver "passbilder". Vill kunna ta helkroppsbilder men räknar inte med yta nog för mer än en person åt gången (om inte de är VÄLDIGT nära varandra) Så vad tror ni. Jag är hyfsat novis på det här med ljussättning men känner att jag bör lära mig det, jobbar just nu med kamerablixtar och tupperwarebouncers men det är så struligt att rigga även om ljuset blir rätt bra (för hur bra kolla in bilden i min portfolio på systrarna som hoppar) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/761289.htm?set=lp
Eller kanske att jag lurar mig själv att tro att det är bra, huvudljus är igentligen sol diffuserad genom moln...

Så: alla tips på vad man ska köpa är av intresse. Alla andra tips på hur jag billigast och smidigast bygger en ministudio är av samma värde eller mer.

MVH // Johan
 
Hej,

Jag har köpt billigt tyg från Ikea tidigare (osäker på om det är likvärdigt med det du visade) och haft det uppspännt mot en bokhylla och det var inte helt optimalt då man skymtade igenom det för att det var för tunnt. Har du flera lager så borde det fungera...

//Daniel

raskolnikov skrev:
kan detta brukas för fond?
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...11&categoryId=16128&chosenPartNumber=10104040
Eller är 140cm för smalt?
Är ett sådant här tyg inte tillräckligt tjockt? Billigt annars med 25:-/m
 
Det vita bakgrundspappret i mina studiobilder är 1,5 m brett, kanske lite tajt för helkroppsbilder om modellen ska vara en bit ut från pappret... och väldigt tajt för parbilder.

Har själv köpt 3m brett svart moltontyg på Jam (jam.se), men kör nog hellre papper för ljusa bakgrunder där man annars riskerar att skrynklor syns.
 
så ytterligare en fråga:
Har sett en hel del studioblixtpaket mellan 2-4KKR som känns prisvärda. Tyvärr kan man inte köra dessa på 12v vilket innebär att man måste ha ett elverk vilket innebär att man inte kan köra dem utomhus. NGN som vet om prylar <5000:- som går att köra på 12v. Har sett på tysk sida om en 500W blixt med batterie för omkring 400E. Skulle vilja ha grejer som jag kan köra tillsammans med denna. Nu under den långa norrländska vintern är detta ett mindre prob. men till våren - ack så länge tills dess bara....

NGN som har grejer att sälja till mig?
 
ANNONS