Annons

Watch your back

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte detta USA? Vi har inte väl samma lagar här som där,?
Copyright har vi inte heller.... Och det där lila (C) är numera bara en snygg utfyllnad och saknar juridisk betydelse.
/m

Jag som trodde det gällde ungefär samma lagar överallt..
med tanke på upphovsrätt osv som är så poppis borde väl något sådant finnas även i svensk lag?
Det må inte heta copyright i sverige men någon form av upphovsrätt har jag väl ändå för det jag egenhändigt producerar?

"upphovsrätt kallas den rätt skaparen (upphovsmannen) av ett litterärt eller konstnärligt verk har till verket i fråga. Upphovsrätt uppstår automatiskt när det skapade verket uppnår verkshöjd, och behöver således inte hävdas genom registrering eller liknande förfarande.

Upphovsrätten kan, utom vad gäller de moraliska rättigheterna överlåtas och ärvas. I vissa fall överlåts upphovsrätten automatiskt till arbetsgivaren."

fick jag fram efter lite snabbt googlande.. och det är precis detta herren i videon säger.. och han säger mycket annat som kan vara mycket bra att tänka på när man förhandlar som fotograf :)

Det finns rätt stora skillnader i hur upphovsrätten fungerar i USA och Sverige.

1. I USA så måste du registrerar upphovsrätten på dina bilder för att den skall vara juridiskt gällande.
Något som inte alls behövs i Sverige.
2. För att upphovsrätten automatiskt skall tillfalla en arbetsgivare så måste det i Sverige avtalas separat.

Håller med om att det är bra att ha koll på upphovsrätten.
Men pga skillnaderna mellan lagarnas utformning i Sverige och USA, så måste jag avråda från informationskällor som inte är Svenska.
Annars kan det lätt bli galet.

Tack för att du redde ut det lite bättre :) jag är själv rätt grön på såna här saker men vill gärna lära mig :)

Nu såg jag ju inte videon som en informationskälla för just vad som står i lagen.. men hans sätt att stå upp för sig själv och inte ta skit från arbetsgivare är inspirerande.

1. I USA så måste du registrerar upphovsrätten på dina bilder för att den skall vara juridiskt gällande.
Något som inte alls behövs i Sverige.

Att det inte skulle vara juridiskt gällande utan registrering kan man diskutera... beror lite på vad man menar med "juridiskt gällande". Från copyright.gov (USAs copyright-registrering), FAQ:

When is my work protected?
Your work is under copyright protection the moment it is created and fixed in a tangible form that it is perceptible either directly or with the aid of a machine or device.

Do I have to register with your office to be protected?
No. In general, registration is voluntary. Copyright exists from the moment the work is created. You will have to register, however, if you wish to bring a lawsuit for infringement of a U.S. work. See Circular 1, Copyright Basics, section “Copyright Registration.”

Why should I register my work if copyright protection is automatic?
Registration is recommended for a number of reasons. Many choose to register their works because they wish to have the facts of their copyright on the public record and have a certificate of registration. Registered works may be eligible for statutory damages and attorney's fees in successful litigation. Finally, if registration occurs within 5 years of publication, it is considered prima facie evidence in a court of law. See Circular 1, Copyright Basics, section “Copyright Registration” and Circular 38b, Highlights of Copyright Amendments Contained in the Uruguay Round Agreements Act (URAA), on non-U.S. works.​

Mvh,
Richard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar