ANNONS
Annons

Warehouse Express utan moms (VAT)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyl

Aktiv medlem
Jag har kollat lite på att köpa en Sony A900 från Warehouse Express då de verkar ha ett bra pris (£1995)

På deras hemsida står det att man kan skicka in sitt organisationsnummer så drar de av den engelska momsen (VAT) från priset om man köper till sitt företag. Jag har aldrig gjort något i den här stilen och undrar två saker:

1. Jag har enskild firma, funkar det i det här fallet? Vet Warehouse express vad en enskild firma är???

2. Kommer jag få betala svensk moms då kameran passerar tullen här hemma? Om inte, hur går momsredovisningen till?

Hoppas någon kan svara! :)
 
WE bryr sig inte om vad du har för företagsform, bara du har ett giltigt VAT-nummer. Det börjar med "SE", följs av ditt personnummer och ytterligare två siffror, oftast "01", och står på F-skattesedeln.

Nej, ingen moms betalas till svenska tullen. I din momsdeklaration nästa år tar du upp kameran under "Ingående moms från annat EU-land" eller något liknande, jag minns inte exakt vad det står på blanketten.
 
OK, tack för svaret!

£1995 minus engelsk moms eller 29 000:- minus svensk moms = svårt val (inte!)
 
Jag har kollat lite på att köpa en Sony A900 från Warehouse Express då de verkar ha ett bra pris (£1995)

På deras hemsida står det att man kan skicka in sitt organisationsnummer så drar de av den engelska momsen (VAT) från priset om man köper till sitt företag. Jag har aldrig gjort något i den här stilen och undrar två saker:

1. Jag har enskild firma, funkar det i det här fallet? Vet Warehouse express vad en enskild firma är???

2. Kommer jag få betala svensk moms då kameran passerar tullen här hemma? Om inte, hur går momsredovisningen till?

Hoppas någon kan svara! :)
inom eu betalar du endast moms i ursprungslandet inte i sverige!
Mvh
Mats
 
Mats, du har rätt när det gäller privatpersoner. Men det här handlar om et momsreggat företag.

Spelar det ngn roll?
jag menar med schengenavtalet och så? Varor som du köper för att använda i ditt företag som du betalat moms för i det land du handlat de skall väl inte momsas i sverige! Det råder ju fri handel med varor och tjänster.
Och enskild firma är ju den enklaste formen av företag.
Mvh
Mats
 
Jo, Erland har rätt. Som företagare "slipper" du betala ursprungslandets moms mot att du tar upp svensk moms som "ingående moms från annat EU-land" eller vad det nu heter i momsdeklarationen. Du får då kvitta den mot utgående moms på varor och tjänster.

Som svensk företagare tjänar du på att göra på detta sätt; istället för att ta upp den engelska momsen (17,5%) i deklarationen får du ta upp svensk moms (i regel 25%) på varuvärdet => större avdrag!

Köp från annat EG-land

Om du köper varor från ett annat EG-land ska du uppge ditt momsregistreringsnummer (VAT-nummer) till säljaren. Då köper du varan utan att betala utländsk moms, s.k. gemenskapsinternt förvärv (GIF). Du ska sedan själv betala svensk moms på inköpet. Du tar alltså upp beloppen i din redovisning av momsen. Om du har gjort inköpet till din momspliktiga verksamhet kan du också ha rätt att dra av motsvarande belopp.


Schengenavtalet har ingenting med moms att göra, det behandlar avskaffandet av gränskontroller för resande och varutransporter mellan medlemsstaterna.
 
Som svensk företagare tjänar du på att göra på detta sätt; istället för att ta upp den engelska momsen (17,5%) i deklarationen får du ta upp svensk moms (i regel 25%) på varuvärdet => större avdrag!
Nja, nu tror jag du tänker fel. Det man i praktiken får "dra av" är ju exakt lika stort i båda fallen -- nämligen noll (0) procent. Man betalar ju det brittiska nettopriset för varan, i deklarationen tar man upp hela momsen (som man ännu inte betalat) -- och drar sen av den igen. Summa noll, alltså.
 
Skillnaden är att man om man handlar "momsfritt" från England slipper ligga ute med momspengarna, vilket kan vara trevligt.
 
Väcker liv i denna tråden igen eftersom det börjar vara dags för mig att köpa grejer från England.

Har jag förstått det rätt? Om jag anger mitt VAT-nummer så drar Warehouse Express av momsen vid köptillfället, d.v.s. jag slipper ligga ute med momsen. Korrekt?

Så en D3 + 24-70 som kostar £3424 inkl. moms kommer då, vid köptillfället kosta £2842? Eller är jag bara dålig på matte? :)

Vad kostar frakten för D3 + 24-70? Någon som vet?
 
Så en D3 + 24-70 som kostar £3424 inkl. moms kommer då, vid köptillfället kosta £2842? Eller är jag bara dålig på matte? :)

Vad kostar frakten för D3 + 24-70? Någon som vet?

Nej, eftersom England tillfälligt har sänkt momsen till 15% så blir slutsumman £2977. Frakten lär gå på max 30 pund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.