Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom och radera får det ej att fungera!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Försöker få "sudgummit" på min wacombräda att fungera i Photoshop.
Att rita funkar bra men jag saknar 2 funktioner.
Det ena är att sudgummit ska komma fram när jag vänder på pennan (i nuläget så byter den endast till bakgrundsfärg).
Sen skulle jag även vilja kunna ändra storlek på pensel genom att klicka på nån av knapparna på pennan.
Någon som har tips.
Har ett Wacom Graphire Classic

Om du installerat brädan så finns det inställningar i PS som reglerar hur spets och sudd ska fungera. Kommer dock inte ihåg vara de finns, men de ligger någonstans i standardpaletterna. Kan kolla när jag kommer hem i kväll.

Vore snällt!
Jag fick dock det att fungera med att få upp penstorleken genom att klicka på pennan.
Jag sökte mig fördärvad genom Photoshop men det var tydligen en inställning i Wacoms egna program, hur knapparna skulle hanteras.
Suddgrejjen hittar jag dock inte.
Hur mycket jag än ändrar på så använder den sig av bakgrundsfärg när den suddar och inte sudgummit (dock används storleken på sudgummit), om ni förstår vad jag menar.
Men du får jättegärna kolla ikväll Jesper.

Va tusan.
Kan det vara så att jag har missuppfattat det här med sudgummit.
För nu när jag kör med vanliga datormusen får jag samma knix.
Öppnar jag en vanlig jpg bild endast 1 lager, inget bakgrundslager.
Och har bakgrundsfärg satt till t.ex. röd, när jag då använder sudgummit så blir det jag raderar rött.
Ska det verkligen vara så?

Jepp, det är som det ska vara. Du måste ha lager för att kunna jobba med alfa/transparens. Om du låser upp ditt enda lager genom att dubbelklicka på symbolen av ett hänglås så får du möjlighet att sudda till alfa. Jpg-formatet stöder dock inte alfa-information så du lär spara filen som t.ex. tga/tif

/Nate

Tack å bock för hjälpen.
Inget jag har tänkt på tidigare.
Det var först nu när jag dammade av mitt Wacom som jag upptäckte problemet.
Semestern har jag tänkt ägna mig åt att äntligen lära mig redigera bilderna med ritbrädan och inte med mousetrappern som jag annars hellre använder.
Tur att man har långledigt för det lär nog ta ett rejält tag innan jag blivit sams med ritbrädan.

Du blir snabbare polare med brädan om du stänger av att tryck-känsligheten påverkar penselns storlek.

Det gör du i Photoshop, under penslar.

Sen när du vant dig vid pennan kan du slå på den igen.

moderskeppet skrev:
Du blir snabbare polare med brädan om du stänger av att tryck-känsligheten påverkar penselns storlek.

Var/vad ställer man in det?
Markera penselverktyget och sedan?
Hittar ingen inställning.

moderskeppet skrev:

Visst är det "shape dynamics" som jag avmarkerar i brushes?

Faan va bra.
Tack Mattias för länken.
Jag har sökt och sökt denna länk på moderskeppet, kom ihåg att jag läst tipset hos dig tidigare.
Tack å bock

Intressant och informativ läsning.
Ska sätta mig ikväll när barnen somnat och försöka bli sams med wacom.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto