Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom bräda!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Warolin

Medlem
Hej!
Jag är sugen på att investera i en Wacom bräda. Strl eller typ har jag inte bestämt än därför undrar jag om någon vet en bra affär i sthlm där de säljer olika varianter så man kan svänga förbi o klämma. Vill få lite känsla vilket är svårt online!

Om någon också har några allmäna tipps om vad jag skall tänka eller sattsa på säg gärna till!

Tack på förhand!!!
//Erik
 
Hej erik!

http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2005/wacombrador/

En bra länk att börja med, tycker Mattias har mycket klokt att säga om val av Wacoms ritbrädor.

För såvitt jag har förstått det så är Det just Wacom som gäller, trust och andra lågprismärken skall inte va nått för den seriöse..

Jag själv äger både en Graphire4 A5 och intous3 A6.

Första tiden med ritplattan kan vara lite ovan, med musen "knuffar" du runt pekaren, medans du med ritplattan mer "placerar" pekaren exakt där du vill ha den. När du väl vant dig kommer du tycka musen är skitseg att jobba med :)

Storleksmässigt kan det se flashigt ut med en platta i storleken A4, men mitt tips är att du köper en i minsta storleken A6, jag tror du kommer märka att en sån platta kan räcka långt och faktisk vara nog så smidig då du inte behöver flytta handen så långt på plattan!

Graphire eller intous spelar int så stor roll, Har du pengarna och känner att en ritplatta kan vara din grej så gå på en Intous, men är du osäker så gå hellre på en graphire och testa känslan först. Personligen upplever jag Intous som lite bättre precision, byggkvalitet och skönare ergonomi på pennan. Med andra ord, skall du jobba mycket med bildredigering kan det vara värt och gå på en intous direkt...

/johan
 
Tack så mycket för dina tips. Verkligen bra info och en bra sida att surfa runt och lära sig på. Nu vet jag mycket mer om olika brädor. Men har fortfarande en liten fråga kvar:

Var kan jag hitta en butik där jag kan gå och klämma på de olika brädorna. Jag är ganska old fashion och gillar och köpa produkter från en butik, även om det kostar nån hundralapp mer. Så om någon känner till en sån butik säg gärna till!
 
Kan inte så mkt om de butiker som finns i stockholm, men en kvalificerad gissning får bli nån YFO-butik eller AppleCenter tex.

/johan
 
Jag har en Intuos 2 A4 till salu om någon är intresserad. A4 är som sagt rätt stort men eftersom man kan definiera ytan man jobbar med så är det inga problem om man vill använda en mindre del och enda anledningen att jag säljer den är att jag behöver en mer mobil variant eftersom jag reser en del.

När det gäller butiker i Sthlms-området är ju annars Wacoms egna "dealer locator" användbar..

/D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.