Annons

Wacom bamboo fun p&t inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

16517

Aktiv medlem
Det här är egentligen två funderingar, men jag postar i samma tråd.

1: Jag har en Wacom bamboo fun p&t, den har verkligen lyft bildarbetet till nya nivåer men jag skulle vilja ha en knappinställning som gäller för bildbehandling (Elements 7) och en knappinställning som gäller annars ( typ standardinställningen). Vet ej om det enkelt går att växla mellan olika knappinställningar, så nu frågar jag er.

2: I PSE7 är mina knappinställningar på plattan: mellanslag / ctrl + / ctrl - / ctrl z, pennknapparna använder jag inte.Detpassar mig bra, men jag är lite nyfiken på vilka funktioner ni andra har lagt in på knapparna, berätta gärna, det är alltid lärorikt att se hur andra gör!
 
Jag har ingen Bamboo, men en annan Wacom-bräda, man jag tänkte att jag i alla fall kan bidra med åtminståne lite svar på fråga två, och ett försök till svar på fråga ett :)

Angående fråga ett så undrar jag vilket program man gör inställningar i för Bamboo? Programmet till min bräda heter "Wacom Tablet Properties", och där kan man lägga till profiler för olika program, som automatiskt aktiveras när det programmet är aktivt. OM det skulle vara samma programm så funkar det i stort som så att man klickar på att lägga till ett program, har för mig att det är en knapp med ett plustecken på, sedan letar man upp sin exe-fil och väljer den. Då ska det programmet synas i den undre "listan" med program. Sedan klickar man på programmet (fortfarande i Wacom Tablet Properties") och sen gör man sina inställningar. Då sker de inställningarna specifikt för det programmet. Jag har inte brädan inkopplad just nu, så jag kan inte starta programmet för att ge en utförligare beskrivning. Är det samma program du har så kan jag ordna det :)

Jag ska beskriva hur jag har mina knappar tilldelade och varför :)

På pennan har jag två knappar. Den nedersta har jag tilldelat "X", därför att "X" byter plats på förgrundsfärg och bakgrundsfärg. Jobbar man mycket med lagermasker är det oerhört smidigt att snabbt kunna växla mellan förgrunds- och bakgrundsfärg.
Den övre knappen har jag tilldelat högerklick, för att enkelt komma åt högerklickmenyn utan att behöva byta till musen.

På brädan har jag totalt 8 knappar och två "touchstrips", där 4 kappar är grupperade med en touchstrip på högra sidan om brädan, och nästa grupp på vänstra sidan om brädan. Jag använder normalt bara ena gruppens knappar, men båda touch-stripparna. Den vänstra touch-strippen används för zoomning, och den andra för penselhårdhet.

Knapparna har jag tilldelat mellanslag, alt, ctrl och shift, för att de är "modifikatorknappar" som modifierar hur olika verktyg beter sig.
Håller man t.ex. nere alt när man har penseln vald får man upp pipetten, perfekt när man ofta samplar ny färg, t.ex. när man jobbar med hudtoner. Har man istället ett kloningsverktyg valt så väljer man källa för kloningen genom att hålla in alt. Eftersom man tar ny källa hela tiden är det smidigt att ha den lätt tillgänglig.
 
Hej och tack för snabbt och utförligt svar
!
Ja, det var en sådan "lägga till profiler funktion" jag efterlyste. Mitt program heter Bamboo properties, den funktionen verkar inte finnas där, är väl ett lite enklare program än det som följer med proffsvarianten.

X på nedre pennknapp är ju ett supertips, jag har aldrig gillat pennknapparna (små knappar o storafingrar...), men jag måste nog lära mig. Har bara fyra knappar på plattan, så det gäller att välja noga....
 
Har nu provat din variant, Walle med modifikatorknappar på plattan (ctrl z / mellanslag / alt / ctrl) samt x / högerklick på pennan, och jag gillar det redan! Tack för tipset!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.