Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

W7 -> W8 och nya komponenter, vilken ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

rockmaster

Aktiv medlem
Hej gott folk, hoppas att kunna få lite vägledning av bättre kunniga!

Jag har nu läst fram och tillbaka på diverse forum, men får inte riktigt kläm på vilket som är smartast. Här är bakgrunden:

Sitter idag på en äldre burk med W7 Home Premium (OEM), systemet ligger på en X25-SSD på 80 GB. Jag skall i stort sett byta hela plattformen, nytt MB (MSI Z77A-GD65), i7-3770k-processor och 16 GB RAM ligger på bordet och väntar att stoppas i. Jag har laddat hem uppgraderingen till W8, vilket jag vill stoppa i den nya burken. Jag misstänker att jag får ta ett samtal med MS då min OEM antagligen inte låter mig byta så mycket, men det brukar ju fixa sig.

Nu till frågan, till er som är sluga på detta: I vilken ordning är det smartast att fixa uppgraderingen?

1 Byta komponenter -> omaktivera OEM och se till att allt lirar med drivrutiner -> uppgradera W7 till W8

2 Uppgradera W7 till W8 -> byta komponenter -> omaktivera OEM och fixa med drivrutiner

Och slutligen en sista joker:

3 Köpa ny större SSD -> byta komponenter -> installera "ren" W7 och omaktivera -> uppgradera W7 till W8

Det borde vara så att alt 3 är det som resulterar i en så "ren" burk som möjligt, men har en hel del program installerade på burken idag som jag gärna skulle undvika att installera om. Och av de andra två, vilket borde vara mest smärtfritt?

Så vad säger ni, 1, 2 eller 3?

/Martin

Har du, eller kommer du att köpa pekskärm till din dator?

Om inte, vad ska du med Windows 8 till?

Frågar du mig vad som är smartast, så är det att fortsätta med Windows 7!

Om inte, vad ska du med Windows 8 till?

Frågar du mig vad som är smartast, så är det att fortsätta med Windows 7!

Nope, ingen touch-skärm.

W7 vs W8-trådar kryllar nätet och FS av, och sammanfattas väl bäst med att smaken är som baken. Jag själv ser inte att W8 är sämre på något, och bättre på en del. Ergo -> W8 för min del.

Frågan var mest vilken "resväg" till W8 och ny burk som var enklast, och jag hoppades att det fanns andra här som hade insikt i frågan.

/M

Nej, du frågade inte vad som var enklast, du frågade vad som var smartast.

Du bör naturligtvis göra en helt ren Windows 8 installation om du nu bygger en ny maskin med nytt op. Du kan installera Windows 8 på en tom disk, även om det är en upgrade. Googla så ser du hur man gör, och så slipper du fundera över ordningen. Ominstallation av programmen kommer du däremot inte ifrån om du vill ha en helt ren start.

Jag blev tvungen att köpa ny datorn då jag klantigt nog hade sönder skärmen på min laptop. Den nya datorn har W8. Otroligt vilket nedköp mot W7.

Allt blev rörigt, program eller appar som de nu vill kalla dem fyller hela skärmen utan menyer eller tydliga avstängningsknappar. En hel sida för att göra startmenyns jobb, dessutom tror Microsoft att du är halvblind, småbarn eller går på LSD med sin psykedeliska fyrkantsskärm.

Grafiken i skrivbordslägen ser ut att vara designat 1973. Kantigt och platt. Se bara skillnaden på LR4,3 i W7 och W8

Bilagor

• 7_22.jpg
    7_22.jpg
    31.6 KB · Visningar: 434
  • 8_22.jpg
    8_22.jpg
    32.5 KB · Visningar: 431
Jag gjorde en uppgradering till W8 från W7 och då hade jag precis köpt ny dator. Blev värdelöst. Fick ex aldrig PS CS5 eller & att funka trots alla möjliga ominstallationer och uppgraderingar av diverse drivrutiener. har återgått till W7 och är väldigt nöj med det. Väldigt likt XP som jag alltid gillat. Ett fungerande W8 skall ju vara lite snabbare, men samtidigt kräver det ju att man måste lära om sig till ett nytt gränssnitt. Konstigt att de inte lanserade W8 med en klassisk vy som alternativ.

W7 vs W8-trådar kryllar nätet och FS av, och sammanfattas väl bäst med att smaken är som baken. Jag själv ser inte att W8 är sämre på något, och bättre på en del. Ergo -> W8 för min del.
Han har redan bestämt sig, försök att svara på frågan i vilken ordning han ska gå istället...

Jag passade på att byta SSD när jag uppgraderade från W7 till W8. Dock har jag en helt ny W7 på skiva så det var bara att installera den och köra uppgraderingen. I mitt fall drog jag mig också för att ominstallera alla program men på ett sätt är det skönt att få ordning programmen igen. Jag blev helnöjd. :)

Vad det gäller skillnad mellan Win 7 och 8:an så hänvisar jag till andra trådar. Det bästa operativet hittills om ni frågar mig. Och nej, jag har ingen touchskärm.

Senast ändrad:
Det blev nr 3+...

Hej!

Tack för alla svar och tankar, tänkte bara återkoppla med lite feedback.

Efter att inte ha blivit mycket klokare av en massa googlande så bestämde jag mig för att köra på en ren installation på en ny SSD (120 GB). Då kan jag dessutom pensionera X25-SSDn till en dedicerad LR-disk för katalog och previews.

Dock förstod jag ovan att man kan slippa att stoppa in W7 först för att direkt uppgradera till W8. Hittade denna guide på sweclockers som enligt utsago skall funka, och vara OK enligt EULAn:

1 Du använder XP/Vista/7 när du laddar ner win 8, i samband med det kollar den att du har en äkta licensnyckel av ditt gamla windows.
2 Du betalar, får din lisensnyckel och börjar ladda ned.
3 När det är klart har du två möjligheter.
1. Du kan välja att låta den automatiskt uppgradera(och delvis behålla program och dokument, beroende på om du har XP/Vista/7).
2. Alternativt kan du istället spara windows8.iso på skrivbordet och bränna till skiva(eller ett usb minne).
4 Om du då väljer den manuella vägen så fungerar det precis som vilken windows installation som helst. Du puttar i skivan/usb minnet i valfri dator och väljer att starta från enheten. Du kan då konfigurera partitioner osv.
5 När installationen är klar så kvarstår dock ett problem, windows är inte aktiverat. Enda sättet är att "uppgradera" Windows 8 till Windows 8 uppgraderingen.
6 Öppna skivan/USB/iso filen med windows 8 och starta "setup.exe"(kan heta något liknande).
7 Välj att uppgradera windows, du kommer bedjas mata in produktnyckeln och "uppgraderingsprocessen" borde inte ta så lång tid(då du redan har windows 8!).
8 Nu har du en fullt fungerande windows 8 version.

Punkt 1-3 är redan klart. jag återkommer igen när "operationen" är klar och berättar om det funkade som tänkt. Kan vara bra om det är någon annan som går i liknande tankar.

/M

Hej!

Tack för alla svar och tankar, tänkte bara återkoppla med lite feedback.

Efter att inte ha blivit mycket klokare av en massa googlande så bestämde jag mig för att köra på en ren installation på en ny SSD (120 GB). Då kan jag dessutom pensionera X25-SSDn till en dedicerad LR-disk för katalog och previews.

Dock förstod jag ovan att man kan slippa att stoppa in W7 först för att direkt uppgradera till W8. Hittade denna guide på sweclockers som enligt utsago skall funka, och vara OK enligt EULAn:

1 Du använder XP/Vista/7 när du laddar ner win 8, i samband med det kollar den att du har en äkta licensnyckel av ditt gamla windows.
2 Du betalar, får din lisensnyckel och börjar ladda ned.
3 När det är klart har du två möjligheter.
1. Du kan välja att låta den automatiskt uppgradera(och delvis behålla program och dokument, beroende på om du har XP/Vista/7).
2. Alternativt kan du istället spara windows8.iso på skrivbordet och bränna till skiva(eller ett usb minne).
4 Om du då väljer den manuella vägen så fungerar det precis som vilken windows installation som helst. Du puttar i skivan/usb minnet i valfri dator och väljer att starta från enheten. Du kan då konfigurera partitioner osv.
5 När installationen är klar så kvarstår dock ett problem, windows är inte aktiverat. Enda sättet är att "uppgradera" Windows 8 till Windows 8 uppgraderingen.
6 Öppna skivan/USB/iso filen med windows 8 och starta "setup.exe"(kan heta något liknande).
7 Välj att uppgradera windows, du kommer bedjas mata in produktnyckeln och "uppgraderingsprocessen" borde inte ta så lång tid(då du redan har windows 8!).
8 Nu har du en fullt fungerande windows 8 version.

Punkt 1-3 är redan klart. jag återkommer igen när "operationen" är klar och berättar om det funkade som tänkt. Kan vara bra om det är någon annan som går i liknande tankar.

/M

Efter punkt 5 så klagade Windows på att det inte var aktiverat och krävde produktnyckel vilket jag matade in och så var det klart. Punkt 6-8 behövde jag inte göra.

Håller med om att Windows 8 är överlägset Windows 7. Jag har touchscreen på min laptop men det är bara ungarna som använder touch, gestures på touchpaden och tangentbordet fungerar bättre för mig.

/Karl

Operationen flutförd!

Stör mig själv på trådar som inte får uppföljning, så här gör jag ett försök till bättring!

Har nu efter att lite annat kom mellan fixat färdigt med burken. Försökte att aktivera direkt med min licensnyckel efter att jag installerat på tom SSD, men fick kalla handen då "licensnyckeln du angav endast är giltig för uppgradering". Löstes dock enkelt genom att följa punkt 6-8 ovan.

Av ren nyfikenhet kunde jag inte låta bli att testa om den gamla W7-installationen fortfarande var "aktiv". Jag stjälpte ner det gamla moderkortet och processorn i ett extra chassi jag hade i källaren, kopplade upp den gamla SSDn med W7 på och drog igång det hela. Till min förvåning så ansåg MS fortfarande att min kopia av W7 var giltig och aktiverad, även efter kontroll mot deras servrar!
Detta är givetvis inte enligt EULAn, men ibland tar nyfikenheten överhand... Disken är nu blåst och funkar efter optimering (det är en X25) fint som disk för LR-katalog och previews.

Tack till er som bidrog i tråden!

/Martin

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto