Annons

Vykort

Produkter
(logga in för att koppla)
Svarar mest för att aktualisera frågan.

Ett tips kan vara att börja detektivarbetet från andra sidan, dvs. att ställa frågor till någon handlare som säljer vykort och nysta från det hållet istället. Svaren du kommer fram till kan nog skilja sig en hel del, allt från fotografer som själv går med sina bilder till tryckeri och sedan kränger till detaljhandlare, till tryckerier som köper bilder från bildbyråer och sedan kränger till detaljhandeln. Variationerna kan nog vara många.

Går det att göra några pengar på?
Vykort säljs ju så billigt, även från mer kända fotografer. Kan inte va många kronor i fickan för varje sålt vykort iallafall, eller?

Har du bilder som du vill sälja redan så kan du gå till ett ställe där de säljer vykort. Presentera då dig och säg att du har lite bilder och att du undrar om de skulle vara intresserade att köpa dessa och sälja som vykort.

Jag belv erbjuden att sälja mina bilder till en spelbutik som då var intresserade att trycka bilderna som vykort och sälja i butiken. Tyvärr blev det inte någon affär då bilderna de var intresserade har jag sålt till min hem kommun och enligt avtalet får jag inte sälja dessa vidare under en viss tid.

Så det är vanligare att sälja själva bilden till någon som sedan själv trycker vykort än att sälja en färdig produkt? Blir det inte krångligare för en liten kioskägare att trycka själv, eller de kanske är vana att det inte är färdiga saker som kommer?

Om man skulle sälja färdiga vykort i mindre mängder, tex 10 olika motiv med 50-200 ex av varje... vad är då rimligt att ta betalt? Per kort man säljer eller även en summa för själva bilden? Det priset /bild som man rekommenderas att ta går ju inte... då skulle det bli dyrare för den man ska sälja till än vad han kan få för bildderna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar