Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vykort, pris till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är så att vår lokala glassmånglare ska sälja några vykort med bilder jag tagit, och jag undrar om någon här har koll på lite om ämnet?

Som en liten bakgrund, det här blir de första bilderna jag säljer, kiosken är inte stor och går knappast med någon enorm vinst så att ta betalt enligt prislistorna känner jag inte för att göra. Ägaren är dessutom en bekant. Han har inte haft kiosken mer än några få år och verkar inte sälja några vykort alls nu, så det är för bådas skull jag frågar.

Å andra sidan är det enda kiosken på flera kilometer, den ligger i ett samhälle på västkusten vid ett färjeläge och brukar ha rätt lång kö under fina dagar.

Det jag undrar är till att börja med, såklart, vad kan jag ta för dem?

Men jag vill också veta till exempel hur mycket han kan ta för dem i sin tur (5 kr? 10 kr?) och hur många han kan tänkas sälja under en viss tid? Någon som har erfarenhet av detta?

Jag tänkte beställa på Crimson, men kan någon tipsa om något annat alternativ? Gärna ett där man kan få sitt namn på baksidan eller så, på Crimsons står det väl bara "tryck av Crimson" eller något liknande på?

Tacksam för alla tips!
 
Hej!
Jag har beställt vykort från Crimson och är jättenöjd!

Du kan själv välja hur stor upplaga du vill göra (på många andra ställen finns det gränser, både uppåt och nedåt), du kan lägga till en textruta på baksidan (så på mina står det att jag har fotat, och en länk till min webbsida) och Crimson lägger till en pytteliten text om att de har gjort trycket. Jag valde den matta ytan och tycker att det blev jättebra. Det gick snabbt att få dem, både vad gäller trycket och frakten. Och inte var det dyrt heller. :)

Lycka till!
/Helena
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.