Annons

Vulgärt med färgat mätsökarhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag har fått en okuvlig lust att köpa mig ett hyfsat mätsökarhus. Jag har idag en Leica CL, nyservad och fin men känner att jag inte vill "slita" på det eftersom det tydligen är rätt känsligt i ljusmätningen och svårt / dyrt att laga om mätaren går sönder.
Det alternativ jag fastnat för heter Cosina Voightländer Bessa R2 där min Leica optik passar perfekt. Jag har hittat en till salu, men är lite tveksam på husets färg, olivgrönt. Jag tycker iofs att det är ganska snyggt, men frågan är om det "sticker ut" för mycket? Meningen med kameran är ju att kunna fota ganska obemärkt, med bra optik.
Någon som har erfarenheter eller synpunkter på detta (eller på kameran i övrigt)?
 

Bilagor

  • bessa_web.jpg
    bessa_web.jpg
    17.8 KB · Visningar: 772
En gul bladare är vulgo, men en olivgrön Voigtländer är snygg och faktiskt inte så indiskret tycker jag.
 
Jag har en olivgrön R2, tycker den är rätt snygg. Färgen är lite mindre intensiv i verkligheten än på den där bilden också. Har ingen känsla av att den sticker ut mer än en svart på gatan, om något så känns den väl mindre dyr och därmed säkrare att ha runt halsen. :)
 
Helt OK. Det ger kameran en klart amatörmässig touch som är perfekt för "street photography". Få människor retar upp sig på att bli plåtade på sta'n av någon med kompaktkamera men skulle säkert bli mera förba..ade om de visste om Bessans potential.......ja eller snarare optikens pot. då.
Köpte för många år sedan en grön Konica kompakt i julklapp åt dottern. Påminner något om i utseende, ej i prestanda dock......
Us
 
Tack för ert moraliska stöd, det stärker mig :)
Då gäller det bara komma överens med säljaren om betalning och frakt,
 
Jag skulle gärna ha ett jordgubbsrött kamerahus:) Gärna en kamerarem med matchande små nyckelpigor. Varför ska allt vara svart, svart, svart?

(Tycker alltså inte att det är fel med en grön kamera)

((Såg en gång en vansinnigt snygg kamerarem med Disneymotiv på en amerikansk turists videokamera, nej jag har inte hittat nån dylik på nätet))
 
f 5.6 skrev:
Jag har fått en okuvlig lust att köpa mig ett hyfsat mätsökarhus. Jag har idag en Leica CL, nyservad och fin men känner att jag inte vill "slita" på det eftersom det tydligen är rätt känsligt i ljusmätningen och svårt / dyrt att laga om mätaren går sönder.
Det alternativ jag fastnat för heter Cosina Voightländer Bessa R2 där min Leica optik passar perfekt. Jag har hittat en till salu, men är lite tveksam på husets färg, olivgrönt. Jag tycker iofs att det är ganska snyggt, men frågan är om det "sticker ut" för mycket? Meningen med kameran är ju att kunna fota ganska obemärkt, med bra optik.
Någon som har erfarenheter eller synpunkter på detta (eller på kameran i övrigt)?

Köp den om du gillar den, färgen är ju skitläcker (inte amatörmässig touch som nå´n tyckte) snarare tvärt om, skitfräck.
 
Den är köpt, skickas förhoppningsvis på Måndag.

Charlott, jag har en Konica POP liggande. Den är knallröd, det kanske vore nått för dig :)
Lite svårt att fota obemärkt med bara...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.