Annons

Vuescan -steg för steg

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har just laddat ner Vuescan. Vid första testet verkar programmet vara helt överlägset mitt scannerprogram till snapscan e50. (klart
bättre resultat) Dock är jag lite förvirrad av alla inställningsmöjligheter jag nu har. Finns det någon vänlig själ som på ett pedagogiskt steg för steg-sätt kan berätta hur ni arbetar med era diabilder? Photoshopandet kan ni hoppa över, jag är bara intresserad av arbetet med inscanningen.
Tack på förhand, Tony.

fler frågor...

Har läst manualen men kan inte hitta följande.
1. Jag vill kunna scanna t.ex 3 bilder på en gång enligt följande. Först göra preview på alla tre, därefter välja bildutsnitt och likande på de, därefter scanna alla 3 utan att behöva upprepa previewen, därefefter spara och bli skickad till bildprogramet (PSP) Jag lyckas bara göra detta med 1 bild itaget vilket medför att det tar tid.

2. vad innebär "number of passes"

sen är det en massa annat också men det kanske klarnar om någon berättar steg för steg hur de gör! Tjaba!

Number of passes är hur många gånger bilden skall scannas. Dessa läggs sedan ihop och du får ett medelvärde av dem. Med detta så blir brus och annat icke statiskt som man inte vill ha med betydligt mindre framträdande.

MVH
Villgot

funkar ändå inte

Kollade igenom delen i manualen om batch-scanning och gjorde de inställningar som sades. Nu hör det till saken att övriga 999 inställningar inte nämndes. Resultatet blev ialla fall att det fortfarande inte funkar. Har nu suttit i 5 timmar utan att få det att fungera som jag vill. Det borde ju gå att scanna mer än en bild samtidigt. Help!

Du kan alltid kolla in newsgrupperna "comp.periphs.scanners" och "alt.comp.periphs.scanner"

Testa att söka i dem efter "batch scanning" eller något liknande på Google groups.

Eftersom Silverfast är för dyrt så tog jag och skaffade Vue Scan efter alla rekommendationer.

Men, visserligen vet jag att det tar tid att sätta sig in i programmet (det är ju knappast en fotograf som skapat det utan snarare en datatekniker) men varför skall det vara så svårt att få det att fungera?

Dålig förhandsvisning och hittills bara usla inskanningar gör mig trött.

Vi får se om det känns bättre i morgon.

Så här har det sett ut hittills:

Bilagor

• klar.jpg
    klar.jpg
    31.4 KB · Visningar: 726
Ojoj..är det vänddia Mikael?? ;)

Här är ett litet snabbtest av Vuescan VS Minoltas

Vuescan är den till vänster och är också den som skiljer sig mest från diats utseende (den lite lilaaktiga himmlen, men även hela bilden har en något lilaaktig ton såsom stenarna)
Bilderna är scannad helt rakt av..inga filter eller något liknande.

Bilagor

• scantest.jpg
    scantest.jpg
    38.7 KB · Visningar: 724
Senast ändrad:
Däremot ger det följande nivåkurvor i PS..Det kan ju du förklara Mikael... för det har jag ingen susning om..

Vuescan överst...

Bilagor

• niva.jpg
    niva.jpg
    29.4 KB · Visningar: 709
OK, Jesper. Innebär detta att jag inte behöver byta prgmvara till Vuescan? Vad jag läst hittills i forument verker ju Vuescan fått positivare omdömmen än den SW som följer med Minoltas Dual Scan II.

Jeppe, Vuescan ger bilder med låg kontrast för att man själv skall få välja vad man vill kasta bort. Det är ju det du ser i kurvorna, högdagrarna har inte klippts lika abrupt. Genom att ändra inställningarna vit- och svartpunkt kan du redan i Vuescan dumpa hög- och lågdagrar om du vill. Sen att färgerna är lite off är en annan sak, det kan man få kämpa med ibland. Ställer du in vitpunkten är dock chansen stor att Vuescan räknar om färgbalansen så att den mer liknar verkligeten.

Tonyeagle, din batchskanning borde funka om du först kör med batchläget avslaget och previewar alla bilder och gör dina beskärningar etc. Sen slår du på batchläget, anger vilka bilder som skall skannas och duttar på Scan.

Tack Jim.. Får ta och läsa manualen lite mer noggrant. Det verkar vara lite svårjobbat, precis som Mikael säger så är progammet förmodligen inte utveclat i samråd med en fotograf...

Men har man väl fått kläm på det så är det säkert ett bra alternativ till Minoltas eget, som jag anser är mycket lättjobbat.

Sant, sant. Vuescans gränssnitt suger fullkomligt, därom råder ingen tvekan. Är du nöjd med Minoltas programvara så tycker jag inte det finns skäl att köra Vuescan.

Personligen gör jag det [kör Vuscan alltså] av två skäl;

1. Kag kan inte vad jag än tar mig till undvika abrupt klippta mörka toner när jag skannar svartvita negativ

2. Minoltas programvara är ruskigt slö. Det tar ju nästan en minut bara att fokusera, inskanning av ett dia tar tyå tre minuter. Men jag tror att det beror på datorns prestanda också, med en snabbare dator utjämnas nog skillnaden.

Får man fråga hur lång tid fokusering och skanning (av dia) tar för er med respektive mjukvara? Skriv gärna vad ni har för datorprestanda också.

Hej,
Jag har ju bara provt minoltas egen SW. Om man man scannar vi full uppläsning så tar det rätt lång tid. Har dock inte tagit tid men 1-3 minuter. Har dock bara en 450 Mhz med 400 MB minne.

Jag är helt ny på Dual Scan. Bilderna tappar färgmättnad vid scannig tycker jag, och så blir bilden mörkare. Lyckas ätgärda det till viss del i PS men inte helt.

Autofocus tar 1-2 minuter möjligen. Me njag tycker inte riktigt jag får någon effekt av det. Vad är det jag missar? Är som sagt inte speciellet bevandrad vare sig i PS eller Dual Scan SW ännu.......
/Andreas

Jag har en Dual PIII system bestående av:
2 st 800/133MHz Intel PIII
512 MB 133MHz RAM

Minoltas programvara:
Filstorlek - 31MB
Upplösning - 2820DPI
Fokus - 38 sek
Scan - 118 sek

En notis här är att minoltas program ej är speciellt bra skriven för SMP, då den har svårigheter att dela upp arbetet på 2 processorer.

Vuescan:
Filstorlek - 27.6 MB
Upplösning 2820DPI
Fokus - 6 sek !!!
Scan - 48 sek !!!

Anledningen som jag ser det, att vuescan är så pass mycket snabbare på inscanningen och fokuseringen är att vuescan är mycket mycket bättre på att hantera SMP.

Jeppe skrev:
Anledningen som jag ser det, att vuescan är så pass mycket snabbare på inscanningen och fokuseringen är att vuescan är mycket mycket bättre på att hantera SMP.
Näe, jag tror inte det har så mycket med det att göra. Jag har precis motsvarande skillnader med min sunkiga PII/350 fast multiplicerat med två.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar