Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vrid moturs i PS7

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
I Photoshop 7's 'utforskare' kan man markera bilder och sedan vrida dessa antingen moturs eller medurs. Är det någon som vet om detta görs utan kvalitetsförlust på jpeg-filer?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Testa. Du kan ju alltid ångra dig om du tycker det blir någon förlust. Jag har gjort det utan att uppleva någon sänkning på kvaliten.
/Lotta

Senast ändrad:
Ni höll på med Photoshop. Jag håller på att lära mig programmet. Om man har ett förargligt spik i bakgrunden....Hur gör man när man skall klona bort spiket?? Har suttit och rivit mig i håret!

Bengt-Arne skrev:
Om man har ett förargligt spik i bakgrunden....Hur gör man när man skall klona bort spiket??

Ett spik? Vad är det?

Klonar bort saker gör du med kloningsverktyget (clone stamp) eller reparationsverktyget (healing brush).

Det där fattade inte jag heller. Jag har vridit hela bilden på det sättet med gott resultat. Men för säkerhets skull Fredrik så kan du ju göra en kopia att testa på.
/Lotta

När du roterar en bild i PS 7.0 "File Browser" så spar du bara informationen till PS att det är så du vill se bilden i PS.
Om du däremot öppnar bilden från det läget och sparar den i PS så blir den ju roterad oavsett vilket program du öppnar den i.
Tror jag :)

Har provat att öppna en bild i utforskaren som jag vridit i PS7's filebrowser. Den är faktiskt roterad även där. Jag tycker det verkar som om PS verkligen vrider bilden. Att det tar ganska lång tid för datorn att vrida talar väl också för detta. Är du säker?

Tror att någon pratar i nattmössan, helt klart så roterar PS bilden, sen om du väljer att spara den så är ju en annan sak..

Tror inte att det blir någon förlust på komprimeringen..

Som jag skrev. Jag HAR använt den metoden för att vända en bild i PS7:s utforskare. Jag har inte upplevt någon sänkning på kvaliten och HELA bilden har vänts. Det här är ganska vanligt.. att en tjej yttrar sig om datorer, teknik eller sånt och att svaret då måste ändras av en karl oavsett det är rätt eller fel.. lite synd när det resulterar i att svaret blir tvivelaktigt och tvetydigt.
/Lotta

Senast ändrad:
SunKi skrev:
Tror att någon pratar i nattmössan, helt klart så roterar PS bilden, sen om du väljer att spara den så är ju en annan sak..

Tror inte att det blir någon förlust på komprimeringen..

Vi talar nog om olika saker.
Jag talar om att rotera bilden med hjälp av den lilla "snurrpilen" nere i högra hörnet intill papperskorgen i filebrowserfönstret. Då få rdu desutom upp en dialogruta som talar om att bilden inte roteras på riktigt förräns du öppnat den i PS.
*kämpar med nattmössan*

Jag har inte sjuan här men här har du ett enkelt test du kan göra för att reda ut saken en gång för alla.

1. För en mer klinisk bedömning, skapa en testbild med t ex Photoshops övertoningsverktyg i stil med den bifogade bilden
  2. Spara den som jpeg med högsta kvalitet
  3. Kopiera filen så du har den i två identiska exemplar
  4. Rotera en av filerna med ett program som du vet klarar rotering utan omkomprimering (Irfanview är gratis och kan laddas ner på www.irfanview.com)
  5. Rotera den andra filen med det verktyg som skall testas, i det här fallet Photoshops filbluddrare
  6. Öppna båda filerna bredvid varandra och lägg på oskarp mask i hiskeliga mängder (typ 500%, 15 i radie) sju gånger efter varandra på båda bilderna
  7. Nu ger en okulärbesiktning av de två filerna omedelbart besked om huruvida det testade verktyget komprimerar om eller ej
    [/list=1]

Bilagor

• irfanview.jpg
    irfanview.jpg
    5.3 KB · Visningar: 227
lotelo skrev:
Som jag skrev. Jag HAR använt den metoden för att vända en bild i PS7:s utforskare. Jag har inte upplevt någon sänkning på kvaliten och HELA bilden har vänts. Det här är ganska vanligt.. att en tjej yttrar sig om datorer, teknik eller sånt och att svaret då måste ändras av en karl oavsett det är rätt eller fel.
I det aktuella fallet så handlar ju frågan faktiskt inte om upplevd sänkning av kvaliteten utan bara hårda fakta kring huruvida Photoshop faktiskt komprimerar om bilden. Det är liksom en av- och på-grej och ingen subjektiv bedömning, och det är faktiskt inte säkert att skillnaden är direkt skönjbar för ögat på alla bilder. Så då är det väl naturligt att frågan drivs vidare?

Och jag kan lova att det inte bara är tjejer som råkar ut för sånt, poängen med såna här forum är ju att man kan få mångas syn på saker :)

jimh skrev:
I det aktuella fallet så handlar ju frågan faktiskt inte om upplevd sänkning av kvaliteten utan bara hårda fakta kring huruvida Photoshop faktiskt komprimerar om bilden. Det är liksom en av- och på-grej och ingen subjektiv bedömning, och det är faktiskt inte säkert att skillnaden är direkt skönjbar för ögat på alla bilder. Så då är det väl naturligt att frågan drivs vidare?

Och jag kan lova att det inte bara är tjejer som råkar ut för sånt, poängen med såna här forum är ju att man kan få mångas syn på saker :)

Ok. Det var nog dumt skrivet. Ber om ursäkt för det. Men sanningen är ju ändå att följande svar inte heller var särkilt konkreta bortsett från ditt. Man vänder ju faktiskt inte bara tumnageln.
/Lotta

Fredrik80 skrev:
Hur menar du? Nar man oppnar en bild man vridit sa har ju aven orginalbilden roterats. Inte verkar det bara vara tumnageln.

Det är bara tumnageln som roteras. När du öppnar filen roterar Photoshop bilden likadant som du roterade tumnageln. Ifall du roterar en tumnagel, och sedan tittar på bilden med ett annat program, så ser du att originalbilden inte är roterad.

I och med att bilden sparas om, är det också en förlust i kvalitet. Liten men dock.

ACDSee har en funktion (Lossless JPEG Transform) för att vända och vrida på bilder helt utan kvalitetsförlust.

Jag förstår inte riktigt dilemman. Har jobbat med photoshop i 7 år.
Skall du vrida bilden så den blir rak eller skall du bara vrida bilden för skojs skull?

Det finns en linjal man kan använda sig av och få bilden spikrak. Samt att när man vill vrida bilden valfritt kan man göra detta enklast genom att trycka på CTRL+T och då kommer en rak runt bilden fram. Gå till hörndet och vrid bilden hur du vill. Vill du ha exakta vinklar tryck ner SHIFT och vrid sedan.

Observera att ALL vridning påverkar bildens kvalitet i slutändan då pixlarna förflyttas p bilden. Man kan vrida bilden några gånger men efter ett tag fösämras bildens kvalitet.

Uppfattade jag dilemat rätt?!

Kramer skrev:
Uppfattade jag dilemat rätt?!
Nej, diskussionen handlar (eller gjorde hittills i alla fall ;) om att vrida bilder i steg om 90 grader. Då sker det ju ingen kvalitetsförlust i själva vridningen, utan det är när man sparar bilden igen som jpeg, som förlusten sker.

ANNONS