Calle Camp
Aktiv medlem
Hur vet man/kan se att VR funktionen jobbar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är detta ett dåligt skämt eller?StefanA skrev:
Vad händer om man tappar den i backen? Förmodar att VR optiken är mer stötkänslig. Eller har jag fel? Suck för ny teknik som är onödig. Vi skapar hela tiden nya behov samtidigt som naturen vi behöver dör.
Dykhjelm skrev:
Calle.
Har tittat på din profil. Du har bara en kamera som kan hantera VR och det är D1x.
Övriga kameror fungerar inte med VR.
maxzomborszki skrev:
Är detta ett dåligt skämt eller?
Tappar du optiken i backen är det stor risk för att den går sönder eller att linselement förskjuts och optiken försämras, oavsett om det är VR eller inte. Det är möjligt att det flytande elementet skulle vara mer känsligt för små stötar, men det kan också vara tvärtom, att det genom upphängningen klarar det bättre utan att förskjutas. Jag vet inte och känner inte till något test.
Och har du använt optik med VR eller förutsätter du bara att nya saker är onödiga? VR är inte en universallösning, men tro mig, den har definitivt sina användningsområden och de som behöver den har nytta av den.
Det sista du skriver tänker jag inte ens bemöta, det luktar bara unket troll på lång väg. Suck för onödiga inlägg som varken hjälper trådskaparen eller diskussionen framåt :-(
Dykhjelm skrev:
Hittar inget VR objektiv i din kameraväska.
Varför skulle det inte gå? Det är nog till och med lättare att fokusera säg en handhållen 70-200 manuellt med VR än utan eftersom sökarbilden blir stadigare och du får lättare att se var fokus ligger. Kortare gluggar där du inte märker dina svajningar i sökaren lika mycket är det nog hugget som stucket.StefanA skrev:
Kan man fokusera manuellt med VR påslaget? Jag fokuserar alla mina objektiv manuellt.
Att moderna autofokusobjektiv har kort spel i fokuseringsringen är ingen hemlighet. Det är för att de ska fokusera snabbt. På manuella gluggar där en människa ska försöka ratta in rätt fokus är det enklare om spelet är stort.Fast 80-200/2,8D:an är det sämsta objektiv jag haft. Så kort och rå glappig känsla i ringen. Hatar autofokus, bara söker i dåligt ljus.
Om du har belägg för att ny teknik ger sämre bilder får du gärna lägga fram dem, själv tror jag andra faktorer spelar in betydligt mer.Blir bara sämre bilder med ny teknik att försöka lära sig hela tiden.Back to basics.
StefanA skrev:
Kan man fokusera manuellt med VR påslaget? Jag fokuserar alla mina objektiv manuellt. Fast 80-200/2,8D:an är det sämsta objektiv jag haft. Så kort och rå glappig känsla i ringen. Hatar autofokus, bara söker i dåligt ljus. Blir bara sämre bilder med ny teknik att försöka lära sig hela tiden.Back to basics.
Dykhjelm skrev:
Stefan
Frågan var inte ställd till dig. Du hann emellan min inlägg.
Frågan var ställd till Calle Camp som startade forumet.