Annons

VR optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Du ser skillnaden direkt i sökaren om du slår på och av VR. Åtminstone om du darrar på handen eller använder lång brännvidd.
 
Ta några bilder med VR och sedan utan VR under såna förutsättningar som annars är svåra ta utan skakningsoskärpa så bör du rätt snabbt se skillnaden.
 
Kolla genom sökaren typ på väggklockan eller något ännu mindre och flytta kameran lite smått höger och vänster utan VR och med VR så kommer du märka skillnaden.
 
Vad händer om man tappar den i backen? Förmodar att VR optiken är mer stötkänslig. Eller har jag fel? Suck för ny teknik som är onödig. Vi skapar hela tiden nya behov samtidigt som naturen vi behöver dör.
 
Calle.
Har tittat på din profil. Du har bara en kamera som kan hantera VR och det är D1x.
Övriga kameror fungerar inte med VR.
 
StefanA skrev:
Vad händer om man tappar den i backen? Förmodar att VR optiken är mer stötkänslig. Eller har jag fel? Suck för ny teknik som är onödig. Vi skapar hela tiden nya behov samtidigt som naturen vi behöver dör.
Är detta ett dåligt skämt eller?

Tappar du optiken i backen är det stor risk för att den går sönder eller att linselement förskjuts och optiken försämras, oavsett om det är VR eller inte. Det är möjligt att det flytande elementet skulle vara mer känsligt för små stötar, men det kan också vara tvärtom, att det genom upphängningen klarar det bättre utan att förskjutas. Jag vet inte och känner inte till något test.

Och har du använt optik med VR eller förutsätter du bara att nya saker är onödiga? VR är inte en universallösning, men tro mig, den har definitivt sina användningsområden och de som behöver den har nytta av den.

Det sista du skriver tänker jag inte ens bemöta, det luktar bara unket troll på lång väg. Suck för onödiga inlägg som varken hjälper trådskaparen eller diskussionen framåt :-(
 
Dykhjelm skrev:
Calle.
Har tittat på din profil. Du har bara en kamera som kan hantera VR och det är D1x.
Övriga kameror fungerar inte med VR.

Hej
Jag har endast använt VR med D1x an, jag har aldrig tappat objektivet eller stött det mot något. Bilderna blir bra, inte lika bra som med mina gammla fasta gluggar, men bra.
Långa tider fungerar utmärkt med objektivet.

Min undran är egentligen hur man kan se eller veta om VR fungerar eller inte utan att titta på on/off......
 
När du trycker ner avtryckaren lite lätt (för att ex v fokusera) så ser du i sökaren att du skakar mindre och samtidigt hörs ett svagt surrande från objektivet. Antar att det syns tydligare med teleobjektiv.
 
maxzomborszki skrev:
Är detta ett dåligt skämt eller?

Tappar du optiken i backen är det stor risk för att den går sönder eller att linselement förskjuts och optiken försämras, oavsett om det är VR eller inte. Det är möjligt att det flytande elementet skulle vara mer känsligt för små stötar, men det kan också vara tvärtom, att det genom upphängningen klarar det bättre utan att förskjutas. Jag vet inte och känner inte till något test.

Och har du använt optik med VR eller förutsätter du bara att nya saker är onödiga? VR är inte en universallösning, men tro mig, den har definitivt sina användningsområden och de som behöver den har nytta av den.

Det sista du skriver tänker jag inte ens bemöta, det luktar bara unket troll på lång väg. Suck för onödiga inlägg som varken hjälper trådskaparen eller diskussionen framåt :-(

Kan man fokusera manuellt med VR påslaget? Jag fokuserar alla mina objektiv manuellt. Fast 80-200/2,8D:an är det sämsta objektiv jag haft. Så kort och rå glappig känsla i ringen. Hatar autofokus, bara söker i dåligt ljus. Blir bara sämre bilder med ny teknik att försöka lära sig hela tiden.Back to basics.;)
 
Stefan
Frågan var inte ställd till dig. Du hann emellan min inlägg.
Frågan var ställd till Calle Camp som startade forumet.
 
StefanA skrev:
Kan man fokusera manuellt med VR påslaget? Jag fokuserar alla mina objektiv manuellt.
Varför skulle det inte gå? Det är nog till och med lättare att fokusera säg en handhållen 70-200 manuellt med VR än utan eftersom sökarbilden blir stadigare och du får lättare att se var fokus ligger. Kortare gluggar där du inte märker dina svajningar i sökaren lika mycket är det nog hugget som stucket.

Fast 80-200/2,8D:an är det sämsta objektiv jag haft. Så kort och rå glappig känsla i ringen. Hatar autofokus, bara söker i dåligt ljus.
Att moderna autofokusobjektiv har kort spel i fokuseringsringen är ingen hemlighet. Det är för att de ska fokusera snabbt. På manuella gluggar där en människa ska försöka ratta in rätt fokus är det enklare om spelet är stort.

Att autofokus har svårt att låsa i vissa fall är inte heller någon hemlighet. Å andra sidan finns det tillfällen då en människa har svårt att hinna med att fokusera och autofokusen räddar bilden, så det gäller att arbeta MED tekniken, inte mot den.

Blir bara sämre bilder med ny teknik att försöka lära sig hela tiden.Back to basics.;)
Om du har belägg för att ny teknik ger sämre bilder får du gärna lägga fram dem, själv tror jag andra faktorer spelar in betydligt mer.

För mig är tekniken en möjlighet till hjälp om man förstår den och kan utnyttja den korrekt, och du MÅSTE ju inte alltid använda den. Att beskylla tekniken för dåliga resultat tycker jag snarare visar på okunskap hos den som hanterar utrustningen, men det är bara min mening...
 
StefanA skrev:
Kan man fokusera manuellt med VR påslaget? Jag fokuserar alla mina objektiv manuellt. Fast 80-200/2,8D:an är det sämsta objektiv jag haft. Så kort och rå glappig känsla i ringen. Hatar autofokus, bara söker i dåligt ljus. Blir bara sämre bilder med ny teknik att försöka lära sig hela tiden.Back to basics.;)

Jag provade just nu eftersom frågan är ställd.
Ja VR fungerar med manuell fokusering, jag provade på min 105 AF-S VR, autofokus gör ett bättre jobb än vad mina gammla ögon kan.
Kamera D200 och D40
Personligen föredrar jag objektiv med AF-S och VR. Jag har även 18-200 AF-S VR och
70-300 AF-S VR, det senare kom strax före jul så det har jag inte hunnit utvärdera ännu.
 
Dykhjelm skrev:
Stefan
Frågan var inte ställd till dig. Du hann emellan min inlägg.
Frågan var ställd till Calle Camp som startade forumet.

Nej, jag har inte lagt upp några optiker i kameraväskan ej heller några tillbehör.
Till Nikon har jag ca 10 manuella gluggar från 20-300 mm samt 1st VR 24-120mm
I väskan fattas ytterligare ca 10 andra kameror.
Kompl. proffesionelt mörkrum för både SV/färg inklusive framkallningsmaskiner.
 
Min fråga beror på att jag använder 70-200 med VR och på den linsen syns det tydligt om VR arbetar, speciellt i 200 mm:s läget.
Om det syns lika tydligt på linser med kortare brännvidd har jag inte provat.
Testa ditt objektiv i 120 mm:s läget på frihand, så borde du se om VR fungerar eller ej.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.