ANNONS
Annons

VR, on or off?

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej,

Hittade ingen liknande tråd,

men det verkar finnas väldigt delade meningar kring hur ofta man bör ha på, och därmed användning för, VR-funktionen på Nikon-kameror, (IS Canon)

Hela veckan i björngömslet hade jag 7 nätter i rad PÅ VR-funktionen på mitt 70-200 Nikon och 150-600 Tamron trots att kamerorna satt stenstabilt på kulleds- och gimbalhuvuden, men tyckte inte bilderna blev oskarpa för det, annars rekommenderas ju off-läget vid stativ etc. Hade säkert blivit bättre med off, men men

Ett exempel,

Jag kommer i veckan fota älgar med D4 + Nikon 600 mm f4 från bilen, bilen kommer stå stilla vid fototillfället och inte rulla, men motorn kommer stundtals vara på (små vibrationer) vid fotoögonblicket, bör VR vara på eller av givet att man stödjer objektivet mot bildörrskarmen, nedvevad bilruta, gäller samma svar om jag sätter en bönpåse över bildörrskarmen som mellanpart? Motljus, stilla fotoobjekt och snabba slutartider rekommenderas VR off ofta, åtminstone för mitt 600 mm, men det kanske finns rum för debatt även vid dessa scenarion
 
Med min erfarenhet av foto med stortele från bil skulle jag absolut tro att VR kommer lyfta dina möjligheter till bra bildkvalitet. Vad jag främst tänker på är att bildörren är smal & ger då gärna växelvis fram eller bakvikt vilket ger oönskad rörelse. Även sittställningen brukar göra att man behöver sjunka ihop & håller då grejerna sämre, alternativt hissar man upp rutan men får då än mer av mitt först nämnda problem.

Bönpåsen då - ger ju ett bredare stöd & förbättrar vid bilrutan men VR ger troligtvis fortfarande fördel där också.

Kommer du däremot ur bilen & lägger påse på taket har du däremot ett riktigt bra stöd. Där i så fall gissar jag på att VR kanske försämrar.
 
Jag stänger bara av VR när jag använder riktigt långa slutartider med stativ (över 1/10s) i övrigt har jag aldrig märkt något negativt med att ha den inkopplad. Däremot har jag ofta sett försämrad bildkvalitet när bilmotorn varit igång.
 
Men, du har ju objektiven du undrar över? Det är ju bara att du provar med VR på och av så ser du själv hur de uppför sig just för dig i dina fotouppställningar. Varför fråga andra, speciellt som buden om detta spretar åt alla olika håll beroende på vem som svarar? Testa, återkom här och dela dina erfarenheter.
 
Om VR (IS eller VC, kärt barn har många namn) ska stängas av eller kan vara på när stativ används varierar beroende på fabrikat, typ, generation av stabilisering etc. Enkelt uttryckt - det är olika för olika objektiv. Enklast är att titta i bruksanvisningen som följde med objektivet. Eller själv testa som fredrik123 föreslår.
 
Mitt svar avsåg just Tamron 150-600. Om inte VR-funktionen sätter igång, varför skulle den då vara till nackdel? tar man långtidsexponeringar finns naturligtvis en risk att VR får fnatt och försöker korrigera för något som inte existerar. Att VR skulle försämra något vid normal "actionfoto" kan jag inte förstå. Om någon kommer med motbevis kommer jag att följa deras råd men än så länge verkar det vara få tillfällen som VR behöver stängas av.
 
Tack för era svar

Med tanke på hur många extra tusenlappar marknadsförarna på Canon och Nikon kan få folk att betala för VR är det ju läge att fundera över vilka konsekvenser VR har för autofokus etc, sen också med tanke på hur sällan åtminstone jag finner det mödan värt att handhålla kameragrejer nuförtiden är det ju så att man börjar fundera. Det skulle ju inte förvåna mig om de flesta sportfotograferna med Nikons 600 mm på diverse fotbollsmatcher drar på VR off istället för VR Tripod när de står placerade på Tripods

Jag kommer naturligtvis testa själv men tänkte nyttja fördelen av att kunna berikas av den kollektiva visdom på detta forum INNAN jag åker iväg eftersom jag har en tradition av att missa kanonbilder på de där rackarna till vilda djur just pga att jag experimenterat med olika inställningar :)
 
Jag har i veckan testat lite med 70-200/2,8 VR I och min D750 och kommit fram till att jag är sämre på att handhålla det än jag trott. Även vid 1/200 s får jag i vissa ställningar problem med lite skakoskärpa. Då hjälper VR mycket. På stativ har jag tidigare glömt VR på och inte märkt något problem (dock med D700). Men däremot vet jag att t.ex. Thom Hogan skrivit om att VR kan försämra bildkvaliteten vid kortare slutartider. Har för mig att det ska ha att göra med att samplingstiden ligger mellan 1/500 och 1/1000 s och om man har kortare slutartid än så kan det bli osynk i fokus. Men har som sagt inte riktigt märkt av det. Men som sagt tvärtom, att det blir lite oskarp och när jag sedan kollat har VR varit av och jag kört handhållet.

Jag håller med om att du ska testa själv, för då lär du dig bäst hur ditt system funkar.
 
Jag kommer naturligtvis testa själv men tänkte nyttja fördelen av att kunna berikas av den kollektiva visdom på detta forum INNAN jag åker iväg eftersom jag har en tradition av att missa kanonbilder på de där rackarna till vilda djur just pga att jag experimenterat med olika inställningar :)

Naturligtvis skall du testa INNAN du åker iväg. Av svaren här på forumet blir du bara förvirrad av de spretande svar som brukar komma i detta ämne. Dela gärna dina resultat här för att reda ut begreppen i denna fråga för just de objektiv som du har och som denna tråd gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.