Annons

VR eller inte !

Produkter
(logga in för att koppla)

Lichten

Aktiv medlem
Sitter just nu i Chengdu i kina och funderar pa att kopa ett nytt objektiv.

De jag har kollat pa ar.

Nikon 80-200/2.8 AF vet ej om det ar AFS eller ej glomde kolla. men priset ar ca 6500:-

Nikon 70-200/2.8 VR for ca 13000:-

Priserna i kinesiska RMB.

Ar det vart att laga det dubbla priset for VR. Fotar lite allt mojligt och absolut inte professionelt blir inte heller sa mycket action foto sa kommer jag att ha anvandning av VR?

Angaende 80-200/2.8 utan VR hur mycket ar det igentligen som skilljer mellan AFS versionen och AF ar det bara att obejektivet har egen motor ?

Ar 6000 SEK ett bra pris att ge for AF versionen helt sprillans ny?

Hoppas ni kan hjalpa mig lite..

mv.h. / Jens !
 
AF hade jag inte betalat 6000 för.
Det är nästan vad de kostar begagnade här hemma.

AFS brukar väl gå för 10 begagnade hemma?

Köp VR är mitt råd om inte pengarna betyder alltför mycket. Brukar gå för mellan 13-16500 beg.
Det är lättsålt.
Du får lätt igen pengarna om du ångrar dig.
Det är lättare.
Bättre närgräns.

Sedan skriver du att du inte fotar action. Det är just när man vill använda långa tider utan stativ som VR är ngt att ha. En actionfotograf behöver ljusstyrka och snabba tider.
 
Är det AFS så är det väl ett mycket bra pris. Inte dåligt för vanliga AF versionen heller tror jag (kolla dock så att det är senaste versionen, de kan ju ha gamla objektiv i lager).

AFS har lite snabbare autofokus än vanliga AF (20-25% enligt vissa testare).

VR har man mest nytta av om man tar bilder på stillastående motiv (eller panoreringar). Nyttan beror alltså vad man fotograferar.

VR:en på min 18-200 tycker jag är helt underbar. Jag har tagit bilder på 1/8s vid 200 som inte har någon rörelseoskärpa.
 
VR = gudomligt!!

Sedan jag köpt VR, dels 70-200 och dels 24-120, så blir det VR framöver för hela slanten bortsett från mina ljusstarka kortare fasta objektiv. Möjligheten att lyckas med handhållet är så enorm skillnad så VR, om man har råd, är min absoluta rekommendation.
// Björn
 
Var och kollade lite till idag och kopte mig ett AF 80-200/2.8 tillsammans med lite filter och vardsgarantin for ca 6000kr.

Tyckte pris skillnaden blev for stor mellan AF och VR objektivet.

hoppas att jag i alla fall blir nojd med detta objektiv annars kommer det snart finnas ett objektiv ute till salu :)

Tack sa mycket for hjalpen
 
Nu är det ju lite sent att skriva i ämnet för din del men måste ändå säga att VR är värt vart enda krona. Var på min lillasysters skolavslutning igår i en taskigt ljussatt kyrka. 200mm, 2,8, ISO1600 och 1/20s... Det handhåller man inte utan VR. Även om det är dubbla priset så talar bilderna sitt tydliga språk efteråt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.