Annons

VR = autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Jag läser i trådar och ser att det ska vara VR. Nu har jag sökt på VR, men inte fått någon mera aning än att det är ett begrepp för autofokus hos objektivet. Är det någon som kan förklara vad VR är förkortning för?
//Bosse

Vibrationsreducering (egen översättning), stabiliserar bilden. Med andra ord hjälper den dig att hålla bilden still under exponeringen. Det har inget direkt med autofokus att göra mer än att du antagligen har autofokus på ett VR objektiv.

Det är Nikons bildstabilisering, Canons heter IS och Sigmas OS,kommer säkert nån som kan mer om det och berättar mer !

Tack för informationen!
Jag har ju IS på 2 av mina kameror, men jag säger alltid att de har inbyggd bildstabilisering. Ska man använda varje fabrikats egna varumärken blir det till slut inte lätt att hålla reda på alla.
Jag har märkt att man här på fotosidan gärna använder förkortningar istället för att skriva ut egenskapen i klartext.

molusk skrev:
Jag har märkt att man här på fotosidan gärna använder förkortningar istället för att skriva ut egenskapen i klartext.

Ja, det är ett otyg för nykomlingar, men en fördel för de vana: att använda beteckningar spar tid. Det gäller de allra flesta specialområden. Det enkalsta är att göra som du: fråga.

Per.

AS - Anti Shake - KonicaMinolta, i huset
IS - Image Stabilisation - Canon, i optiken
OS - Optical Stabilsation - Sigma, i optiken
SSS - Super Steady Shot - Sony, i huset
VR - Vibration Reduction - Nikon, i optiken
?? - ????? - Pentax, i huset
?? - ????? - Samsung, i ???
?? - ????? - Olympus, i ???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar