Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Volvo Ocean Race, målgång

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Tänkte dra mig in till målgången i Volvo Ocean Race på lördag.

Är lite villrådig om vart jag ska dra mig, de alternativ jag velar mellan är Käringberget (KA4) eller Lindholmen.

Någon som har erfarenhet och vet var det bjuds på bäst fototillfällen? Får man överhuvudtaget fota på Käringberget om det skulle bli valet, det är ju militärt område?

Tror att målgången skall vara någon gång mellan 12 och 14. Kommer att vara väldans massa människor där om vädret håller i sig.

Undra vilka objektiv man skall ha med sig?

mvh

Niklas

Mållinje är Älvsborgsbron. Gå in på Volvo Ocean Race hemsida så hittar ni uppdaerad info om beräknade målgångstider,
//Leif
Ps Själv ska jag ut med båt Ds

Jaha, ok. Tack för svaret. Då kanske jag borde ta sikte på Färjenäs eller någonstans vid Klippan då.

Själv ska jag va funktionär under Volvo Ocean Race i Göteborg. Kommer att ha all-access till alla områden vilket kan va bra om jag ska ta några bilder. Frågan e väl i och för sig om jag kommer hinna ta några bilder... jag har ju ett jobb och sköta också.

I vilket fall som helst så blir det en härlig helg i Göteborg men både Volvo Ocean Race och invigningen av Göta Tunneln.. hoppas bara vädret håller i sig.

Ser fram emot att få se era bilder, eftersom jag själv inte har möjlighet att vara på plats....
/Anna

Tanken har slagit mig också att plåta båtarna men efter lite eftertanke så kommer jag avstå...

På lördag kommer det vara toppenväder. På västkusten betyder toppenväder 1 miljon småbåtar. Om man då lägger till ett större evenemang som Gotheborg eller dessa race båtar så har du vips tusentals skitbåtar kretsandes runt motivet som flugor på en sockerbit... blir oftast tråkiga motiv... :(

Kalle_B skrev:
Om man då lägger till ett större evenemang som Gotheborg eller dessa race båtar så har du vips tusentals skitbåtar kretsandes runt motivet som flugor på en sockerbit... blir oftast tråkiga motiv... :(

Hela Göta Älv är ju avlyst område, så det borde väl inte vara något större problem, eller?

Jasså? visste jag itne.. ja då kan man kanske tänka sig att åka... isåfall har jag ett toppenställe... men smultronställena ger man inte ut så lättvindigt.. ;)

mannbro skrev:
Hela Göta Älv är ju avlyst område, så det borde väl inte vara något större problem, eller?

Det lär bli knökfullt av småbåtar. För den som vill fota så är det nog helheten och inte dom enskilda båtarna som är av intresse. Myllret av båtar som följde vid Götheborgs avfärd och vid förra starten av Volvo ocean race var minst sagt imponerande.

Jag tror att älvsborgsbron kan vara trevligt för den som vill fånga myllret.

//

Det blev till slut klippan och sedan färd över till Lindholmen efter att de två första båtarna passerat för min del.

Kalle, du hade rätt. Många båtar svärmade kring tävlingsbåtarna, så det var inte lätt att få till bra bilder på de teltagande båtarna.

Några av bilderna som jag tog har jag lagt upp i ett album: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=124020

Ett par till bilder kommer när jag får ladda upp mer.

Inga höjdarbilder kanske...min kunskap (första gången jag fotar den här typen av arrangemang) begränsar rätt mycket, vilket även kitobjektivet gör, men utifrån mina förutsättningar är jag ganska nöjd med några av mina bilder.

Och vilken stämning det var...hela himlen fylld av helikoptrar, varav en nästan rakt över huvudet, mängder av folk och båtar...oerhört glad stämning...folkfest är en underdrift. Det här var stimulans av alla sinnen samtidigt på en fantastisk nivå.

Senast ändrad:
Jag håller inte med Mr Bexelius om att "tusentals skitbåtar kretsandes runt motivet som flugor på en sockerbit... blir oftast tråkiga motiv... :("

Är det inte det som är meningen med sådana här evenemang? Tycker personligen att det ger sådana spektakel en mkt trevlig inramning.

(Fick erbjudande om att få åka med ett av Volvos sponsorbåtar idag, men kunde inte pga att jag var tvungen att arbeta... surt som räven... :-\ )

Baldwin skrev:
Jag håller inte med Mr Bexelius om att "tusentals skitbåtar kretsandes runt motivet som flugor på en sockerbit... blir oftast tråkiga motiv... :("

Är det inte det som är meningen med sådana här evenemang? Tycker personligen att det ger sådana spektakel en mkt trevlig inramning.

(Fick erbjudande om att få åka med ett av Volvos sponsorbåtar idag, men kunde inte pga att jag var tvungen att arbeta... surt som räven... :-\ )

Ja det beror ju på vad man vill fotografera... vill man fånga stämningen så visst, då blir det säkerligen bra med massa saker runt om kring... men vill man som jag i detta fallet fånga en tävlande båt seglandes in mot mål då vill ialla fall jag ha den ensam med skummande för och helst några medtävlande tätt bakom jagandes...

Kul att se dina bilder, Oscar! Tycker att du har fångat stämningen och folkfesten. Ser fram emot resten !
/Anna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar