Nyfiken på hur du kommer uppleva gluggen. Bra med handlare inom EU.
Utseendemässigt tycker jag att den påminner lite Canon 50/1,2 med skruvfattning.
Jag är fruktansvärt kräsen med objektiv och deras "karaktär", vilket är helt irrationellt eftersom jag inte skriver ut bilder. Men jag vet vad jag gillar och inte gillar. Voigtländern har många bra egenskaper och några få dåliga, som ändå inte stör nämnvärt.
För det första är det löjligt skarpt och kontrastrikt vid f/1,2. I princip kan man plåta rakt in i solen och få ungefär samma motljusegenskaper som ett bra objektiv med f/2 som max bländaröppning.
Bakgrundsoskärpan är bland det snyggaste jag sett om fokusavståndet håller sig under ~2 meter. Längre bort är den fortfarande snygg medan många andra objektiv hade sett hiskeligt illa ut, men utåt hörnen kan det fortfarande bli rejält stökigt. Inga konstigheter, särskilt inte med en såpass kompakt konstruktion.
Distorsionen är låg och lustigt nog svagt kuddformig, ute mot hörnen. Över större delen av bilden håller sig linjer räta, men vill man korrigera så måste man nog göra en profil.
Jag har sen tidigare ett Loxia 35/2 som är helt underbart så fort man bländar ner lite. Riktigt så fint blir det inte med Voigtländern, men det är fasen inte långt ifrån. Jag upplever det som mycket bättre än till exempel Voigtländer 40/2 Ultron, som aldrig blir särskilt mycket skarpare nedbländat än vad det är vidöppet.
Färgerna når inte heller riktigt Zeiss- och Leica-nivå, men klart i klass med Canon, Nikon och Sony.
Jag måste plåta mer innan jag kan uttala mig tvärsäkert. Det brukar ta ett tag innan man hittar de mest störiga egenskaperna;-) Men i nuläget uppfattar jag 40:an som väldigt, väldigt mångsidig. Funkar fint för porträtt med sammetsmjuk bakgrund, såväl som för landskap nedbländat.
Sånt här är man inte bortskämd med:
https://c1.staticflickr.com/5/4449/37815963471_f171d78d83_o.jpg
Full glugg, handhållet för en stund sen. Sånt jäkla knök!
)
De sämsta egenskaperna är främst "purple fringing" vid stora bländaröppningar, samt både axiell och lateral kromatisk aberration. Den sistnämnda försvinner med ett klick i råkonverteraren. Den axiella kan vara väldigt störande om bakgrunden har hög kontrast, men det gäller väldigt många andra moderna objektiv också, såsom Sony 55/1,8 och Zeiss Batis 25/2.